Destination Kalmar

​Kalmar fortsätter klättra på listan med Sveriges främsta idrottskommuner

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 16:10 CEST

Nu har Sport & Affärer presenterat listan med Sveriges 25 främsta idrottskommuner 2016. I topp hamnar för första gången Karlstad, följt av Stockholm och Linköping.

Kalmar fortsätter att ta sig uppåt på listan och har i år klättrat tre placeringar; från plats 21 till plats 18.

Motivering till Kalmars placering:
”Har ett idrottspolitiskt program med inriktning på att växa, mötas och en hållbar livsstil. Programmet syftar till att nå nya målgrupper och utgöra ett viktigt verktyg i integrationsarbetet. Destinationsmarknadsföringen prioriterar idrottsturism och idrottsevent eftersom de utgör viktiga verktyg för den regionala utvecklingen. Fokus är på event, möten och lägerverksamhet och kraven är att eventen skapar stort deltagar- och besöksantal samt övernattningar. Satsar mer på anläggningsutveckling än att höja bidragsnivåerna. Tillgången på anläggningar för ungdomsidrotten är god. Spontanidrottsytorna är 75. Har en bra eventstrategi och bra genomföranderesurser. Genomför kontinuerliga turistekonomiska mätningar och har en princip om att varje investerad skattekrona ska ge tillbaka minst tre kronor till den regionala besöksnäringen. De viktigaste eventen är Kalmar Ironman (avtal tom 2018), flera olika motionslopp, Kalmar Grand Prix i cykel (herrelit och ungdom), Kalmar Swimrun (300 deltagare) och några landskamper i fotboll. Har huvudarenor för medelstora event. Har idrottsrelaterad forskning i Kalmar (Linnéuniversitetet).”
(Peter Rohmée, Sport & Affärer)

– Det är riktigt roligt att vi är med bland dessa duktiga kommuner – och att vi klättrar. Mycket jobb återstår, men vi tar nya steg varje år och det här blir ett kvitto på den resa vi har startat, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

– Konkurrensen är tuff, så det är roligt att se att vi klättrar på listan. Vi är inte nöjda, men känner att vi är på rätt väg. Man kan åstadkomma mycket genom att arbeta strategiskt och genom att ha ett gott samarbete mellan näringsliv, kommun och föreningar, säger Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar.

Om listan
Listan med Sveriges främsta idrottskommuner presenterades den 3 oktober, i samband med Sport & Affärers seminarium Professionell idrott. Förutom huvudlistan, där kommunerna har analyserats utifrån ett tjugotal kriterier, finns tre dellistor, som lyfter fram Sveriges främsta idrottskommuner inom breddidrott, elitidrott och genomförande av större idrottsevent.

Se hela listan:

För mer information, kontakta:
Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar
tel: 0480-45 34 05

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.