Destination Kalmar

Kalmar Mini Tri 2013 öppnar anmälan 19 april

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2013 12:01 CEST

Under Ironman-veckan i Kalmar anordnas även i år en triathlontävling på kortdistans – Kalmar Mini Tri. Loppet går onsdagen den 14 augusti. Nytt för i år är att det kommer att finnas en lagtävling. Liksom förra året kommer målgången att ske inför fullsatta läktare på Stortorget. Anmälan till loppet öppnar den 19 april kl 12:00 svensk tid.
– Vi har märkt av att intresset för triathlon har ökat, inte minst sen förra årets Ironman Kalmar. Vi har fått väldigt många samtal och mejl från personer som är intresserade av att anmäla sig till Kalmar Mini Tri. Det ökade intresset gör det extra kul att nu kunna presentera detaljerna kring tävlingen och meddela att anmälan öppnar den 19 april, säger Tobias Borger, vd, Kalmar Triathlon AB.

Distanserna är 520 meter simning, 18 km cykling och 4,2 km löpning. Simstarten är som tidigare på Kattrumpan och växlingsområdet på parkeringen på norra Kvarnholmen. Efter att deltagarna har avverkat simning, cykling och löpning sker målgången Stortorget. Läktarna till lördagens Ironmantävling kommer att vara på plats så det finns bra möjligheter för publiken att se målgången och det kommer att bli en upplevelse för deltagarna när de går i mål med storpublik.

Loppet är för alla, både för erfarna och nybörjare. Det kommer att finnas tävlingsklasser inom dam och herr, ungdom och junior samt motionärsklasser. Tävlingsklasserna kommer att starta först kl 17:00 och därefter startar motionsklasserna gruppvis med 100 personer i varje grupp.
– Utöver den individuella tävlingen är vi glada att kunna presentera nyheten att det även kommer att finnas en lagtävling i år, säger Tobias Borger. Varje lag ska bestå av tre personer. Alla i laget ska simma, cykla och löpa samma sträckor som i den individuella tävlingen. Deltagare i respektive lag kommer att starta samtidigt. Inom laget är det valfri könsfördelning. Resultat beräknas på sammanlagd totaltid (simning, cykling, löpning) för samtliga tre lagdeltagare. I år är lagtävlingen maximerad till 100 lag.

Lagtävlingen arrangeras i samarbete Atrio arkitekter och Brand & Riskanalys som kommer att lotta ut tre racercyklar till ett av de fullföljande lagen. Dessutom kommer ALMI Företagspartner att dela ut ett pris till det lag som förbättrar sig mest från simningsmomentet till mål. Kalmar Mini Tri kan ta emot 700 individuella anmälningar och 100 lag, dvs totalt 1000 deltagare. Anmälningsavgiften är 60 Euro för individuella deltagare och 300 Euro för lag. Anmälan görs via Ironman Kalmars hemsida, www.ironmankalmar.com där det även finns mer information om tävlingen.

Ironman Kalmar - kansli, tel 0480-869 43, 073-32 660 66
Tobias Borger, vd Kalmar Triathlon AB, tel 070-549 04 41

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.