Destination Kalmar

​Kalmar Stadsfest ger mycket tillbaka

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2016 07:55 CET

Varje sommar genomförs Kalmar Stadsfest, som är ett samarbete mellan Destination Kalmar, Kalmar kommun och stadens närings- och föreningsliv. Samarbetet ger resultat, visar en besökarundersökning gjord av Linnéuniversitetet. Besökarna är väldigt nöjda med Kalmar Stadsfest och evenemanget betyder stora intäkter för näringslivet.

Sammanlagt har 750 personer i olika åldrar fått besvara en enkät, mitt på dagen under Kalmar Stadsfests sista dag. Överlag är respondenterna väldigt positiva. En klar majoritet beskriver Kalmar Stadsfest som en ”bra” eller ”mycket bra” upplevelse och hela 75 % beskriver sin övergripande känsla under evenemanget som ”glad”. Det finns t.o.m. de, 14 %, som beskriver sig som ”lyckliga”. Mycket få beskriver sig som rädda, vilket vissa andra evenemang lider av.

Det är också många som svarar att de kan rekommendera Kalmar Stadsfest till vänner och bekanta och att de kan rekommendera andra att besöka Kalmar.
– Det tycker jag sticker ut. Ett bra evenemang behöver inte säga så mycket om staden. Men här ser vi en stolthet som är ovanlig. Det märks att stadsfesten betyder mycket för varumärket Kalmar, säger Hans Wessblad, universitetslektor vid Linnéuniversitetet, som är ansvarig för undersökningen.
– Ett problem däremot, är att många åker bil till evenemanget. 56 % bilburna borde vara 30 %. Det går att arbeta bättre med kollektivtrafiken, tillägger han.

Exakt hur många personer som besöker Kalmar Stadsfest är omöjligt att få fram, men genom att titta på bl.a. antalet bilar på stadens parkeringar, antalet bussresenärer och folkmassorna vid scenerna uppskattas antalet besök till ca 120 000 under stadsfestens tre dagar.
– Eftersom vissa besöker evenemanget mer än en gång har vi räknat med ca 70 000 unika besökare. Baserat på den siffran blir den totala konsumtionen under Kalmar Stadsfest omkring 46 miljoner kronor (medräknat det som skulle konsumeras ändå, utan stadsfesten). Det är inte någon exakt vetenskap, men ger oss en uppskattning av hur konsumtionen ser ut, säger Hans Wessblad.

Eftersom många av besökarna kommer från närregionen, framför allt från Kalmar och södra Kalmar län, är det ganska få som bor på över på hotell. Det besökarna framför allt spenderar pengar på är mat, godis, dryck och saker.
– För de näringsidkare som är aktiva finns stora möjligheter att tjäna pengar. Kalmar Stadsfest gör att det är många människor som rör sig i staden, sedan är det upp till var och en att locka dem till just deras verksamhet. De som anstränger sig är vinnare, säger Björn Mortensen, Kalmar City.

En fråga arrangörerna har jobbat mycket med genom åren – och extra mycket med inför årets stadsfest – är säkerheten. I år genomförde Destination Kalmar, Kalmar kommun och polisen bl.a. en kampanj där de uppmanade besökarna att ta hand om varandra.
– Det blev en lugn stadsfest och i utvärderingen ser vi också att besökarna kände sig trygga. Det var väldigt få som kände sig osäkra under evenemanget, säger Pär Israelsson, Destination Kalmar, som är projektledare för Kalmar Stadsfest.

Han ser utvärderingen både som ett bokslut över årets stadsfest och som ett avstamp för att blicka framåt.
– Vi ser att vi har en fungerande och etablerad stadsfest, som besökarna är nöjda med och som genererar pengar till näringen. Men ingenting är statiskt, det finns alltid saker att förbättra. Inför nästa år ska vi t.ex. utveckla arenorna och se över stadsfestens målgrupper. Nu kommer vi att tillsätta en utvecklingsgrupp med representanter för bl.a. universitetet, kommunen och näringslivet för att tillsammans titta på hur framtidens stadsfest ska se ut. Vi behöver också titta på den långsiktiga finansieringen. Det behövs resurser för att kunna genomföra en bra stadsfest. Men, som utvärderingen visar, de pengar näringslivet och kommunen satsar får de tillbaka flera gånger om.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2016 hölls den 11–13 augusti och arrangerades av Destination Kalmar i samarbete med Kalmar kommun. Årets samarbetspartners var Kalmar City, Talent Coach/Länsmusiken Kalmar, Folkuniversitetet, Kalmar Simsälllskap, Free Motion Parkour Kalmar, Octopus Dykcenter, Ekerum Resort Öland, Kalmar Energi, Svensk Fastighetsförmedling, Nöjeskällan samt många av Kalmars restauranger, hotell och campingplatser.

Kalmar Stadsfest 2017 hålls den 10–12 augusti.

För mer information, kontakta:
Hans Wessblad, Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet
Tel: 0480-49 71 14, e-post: hans.wessblad@lnu.se

Pär Israelsson, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 08, e-post: par.israelsson@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.