Destination Kalmar

Kalmars internationella sandskulpturfestival är igång!

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2017 14:39 CEST

Idag startade Kalmar International Sandsculpture Festival, som är Sveriges enda sandskulpturfestival. De sju konstnärslagen är på plats och för några timmar sedan började de sitt arbete vid Kalmarsundsbadet.

Just nu packas och förbereds sanden, men senare under veckan kommer alla som besöker stranden kunna se hur de fantasifulla sandskulpturerna steg för steg växer fram. Konstnärerna lägger sista handen vid sina konstverk fredagen den 14 juli kl. 14:00. Samma dag kl. 15:00 hålls en prisceremoni vid Kalmarsundsbadets brygga.

Vem som blir folkets vinnare avgör besökarna. Omröstningen sker på facebook.com/destinationkalmar från torsdagen den 13 juli kl. 14:00 till fredagen den 14 juli kl. 14:00. På facebooksidan kommer det att finnas bilder på samtliga lags skulpturer och den skulptur som får flest gillamarkeringar under ovannämnda tidsperiod utses till vinnare.

Kalmar International Sandsculpture Festival firar i år femårsjubileum. Årets konstnärer är:
Lag 1: lagledare Gresham Glover, USA
Lag 2: lagledare Manuel Campos, Colombia
Lag 3: Paul och Remy Hoggard, Storbritannien/Nederländerna
Lag 4: Tanya Tikka och Maria Groznaya, Ryssland
Lag 5: Vadim Parkhomenko och Yevhen Polunin, Ryssland/Ukraina
Lag 6: lagledare Heléne Aurell, Sverige
Lag 7: Leif Andersson och Lars Fager, Sverige

För mer information, se:
kalmar.com/sandskulpturfestivalen

eller kontakta:
Edwin Böck, tel: 070-234 82 35

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.