Kalmar Industries AB

Kalmars nya medeltunga truckar pressar driftkostnaderna med 15%. Optirev sänker bränsleförbrukningen med 10%.

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2004 14:00 CEST

Kalmars nya medeltunga gaffeltruckar, 9-18 ton, har infriat alla förväntningar och tagit marknaden med storm. Truckarna är skapade för intensiv hantering i tuffa miljöer. Förlängda serviceintervaller och enastående tillgänglighet, ger oslagbar totalekonomi. Driftkostnaderna sänks med 15%. Optirev ger optimalt motorvarv och minskar bränsleförbrukningen med 10 %.

Sedan lanseringen hösten 2002, har försäljningen vida överträffat alla planer och orderingången för det första halvåret 2004 har överstigit fjolårets första sex månader med hela 25% . Många förare sammanfattar sitt omdöme – maskinen är fantastisk!

I Tyskland svarar Kalmars nya medeltunga truckar för intensiv hantering på stålverk, sågverk, stuverier och hamnar. Här kommer maskinens robusta konstruktion till verklig nytta. Många sågverk i Norden har också upptäckt fördelarna. Den låga tyngdpunkten ger en oslagbar stabilitet.

Minskad bränsleförbrukning och tystare lyft med Optirev
När maskinerna utrustas med Optirev, som låter motorn arbeta på optimalt motorvarv, sänks truckarnas bränsleförbrukning med omkring 10 %. Vid lyft går maskinen dessutom mycket tystare, eftersom motorn arbetar vid 1400 varv/min, mot normala 2200. Det innebär en utmärkt driftsekonomi för motorn, när motor inte behöver arbeta på höga varv för att lyfta effektivt. Serviceintervallen har nu också fördubblats till var 500:e timma, vilket i sig sänker driftkostnaderna med hela 15 %.

Effektivare lyft med Optispeed
Den elektroniska optimeringen av lyfthastigheten, Optispeed, ger en effektivare hantering. Lyft utan last går upp till 25% snabbare. Med last blir hastigheten så hög, som motorns effekt tillåter i förhållande till lastens storlek. För förarna innebär detta att de kan köra mjukare då de inte behöver trycka ner gaspedalen lika långt som tidigare, för att uppnå maximal lyfthastighet.

Förarnas maskin
Den väl utvecklade förarkomforten, som alltid har varit ett kännetecken för Kalmar, och en stabil, följsam körkänsla, gör Kalmars medeltunga truckar till förarnas maskin. Genom att utrusta maskinen med Optidrive, kan föraren precisionsköra med kontrollerad slirning, vilket påminner om hydrostatisk drift.

Precis vad användarna behöver
Kalmars medeltunga truckar uppskattas på allt fler marknader. Många nya kunder i Turkiet, Sydafrika och Australien har upptäckt de många fördelarna och i Nordamerika har maskinerna revolutionerat materialhanteringen.

Press releaser och bilder kan hämtas på www.kalmarind.com – news room

För mer information kontakta:
Lotta Sundström, Communication Manager
Fax 0372 263 90