Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Kameraföretag utan fokus på arbetare

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 06:45 CET

Kameraföretag är dåliga på att ta hänsyn till internationella konventioner och anställningstrygghet.  Det är slutsatsen i en ny rapport om tillverkning av digitalkameror i Vietnam som Swedwatch gjort för kampanjen makeITfair där Svenska kyrkan ingår.

Trots att Olympus, Pentax, Samsung och Sanyo har egna fabriker i Vietnam, där bara en facklig organisation är tillåten, så gör de inga extra ansträngningar för att värna arbetarnas grundläggande rättigheter.

MakeITfair uppmanar kameraföretagen att förbättra villkoren för arbetarna i de egna fabrikerna inom ramen för de förutsättningar som finns med en tillåten facklig organisation. Man bör också säkerställa att ILOs kärnkonventioner följs i största möjliga utsträckning.

En systematisk tillsyn av de sociala förhållandena på fabrikerna saknas. Av de 84 arbetare som intervjuats på Sanyo, Olympus, Samsung och Pentax säger sig ingen ha fått frågor om arbetsförhållanden.

Ett annat problem på de granskade fabrikerna är förekomsten av korttidskontrakt. Rapporten visar på fall där anställda har fått arbeta på ettårskontrakt sex år i rad, trots att lagen säger att ett tillsvidarekontrakt ska ta vid efter två korttidskontrakt. De osäkra och ofta olagliga anställningsformerna gör att exempelvis löneökningar inte kommer en stor del av arbetarna till gagn.

Ladda ner rapporten - Out of Focus

Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.