Panasonic Nordic AB

Kameror för tuffa förhållanden från Panasonic

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 10:09 CET

Panasonic lanserar idag HX-WA10 och HM-TA20, två kameror för användaren med en aktiv livsstil som trots dåligt väder, väta eller dåliga ljusförhållanden vill ha skarpa och högupplösta bilder eller filmer i Full-HD.

Pistolkameran WA10 och två kompisar

Panasonics nya tillskott WA-10 är till för dig som lever ett aktivt liv och behöver en kamera som tål tuffa tag, är enkel att använda och inte behöver ställa in olika lägen för film eller fotografering. WA10 är ltimat för att använda utomhus och i regn, vattentät ned till tre meter i upp till 60 minuter enligt IPX8 standarden. Kameran kan spela in Full HD video (1920 x 1080 pixlar) både under vatten och exempelvis i skidbacken. Att få till bra bilder under mörka svenska vinterförhållanden är inte längre något problem, den nya sensorteknologin BSI (Backside Illumination) ökar CMOS-sensorns känslighet och gör det möjligt att ta bilder i Full-HD även vid svagare ljusförhållanden.

Filformatet MPEG-4 AVC gör det enkelt att redigera och ladda upp bilder på internet eller till datorn. Den inbyggda mjukvaran HD Writer VE 1.0, som är kompatibel med YouTube och Facebook, gör det väldigt enkelt att ladda upp och dela dina bilder med vänner och familj. Tillsammans med WA10 lanseras också HX-DC10 samt HX-DC1.

TA20 – fånga ögonblicket, när du vill och var du vill

Med sin smidiga och fickvänliga framtoning är det lätt att tro att Panasonics nya mobila kamera HM-TA20 är ömtålig. Sanningen är raka motsatsen då den är både vattentät, stötsäker och dammtålig. En perfekt kamerakompis som får plats i fickan vid utflykter, under skidturen, på en picknick, eller andra utomhusaktiviteter.

Trots sin kompakta kropp har TA20 en integrerad USB-kontakt. Efter redigering av bilderna i kameran, kan användaren koppla kameran till en dator och den inbyggda programvaran startar automatiskt vilket förenklar uppladdning av filmer på nätet, exempelvis till Facebook eller YouTube. TA20 kan också användas som en webbkamera och kommer med utökad röstinspelning vilket gör det möjligt att spela in och lagra ljud från konserter, musikinstrument eller språklektioner.

Förutom TA20 lanserar Panasonic även TA2, en mobil HD-kamera med Night View-läge för Bright Movie Shooting, en större 3,0-tums LCD med Touch Operation samt medföljande stativ för självporträtt.

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se