KAMIC Installation

KAMIC Light & Safety lanserar unik startströmsbegränsare

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2015 11:22 CET

Alla som arbetar med dagens moderna LED-ljuskällor och armaturer utrustade med HF-drivdon vet att höga startströmmar ofta leder till att antalet armaturer i anläggningarna måste begränsas. I många fall måste man säkra upp för att kunna klara den ökade belastningen på säkringar och övriga komponenter. KAMIC Light & Safety lanserar nu I-Limiter 4 på den svenska belysningsmarknaden. En unik nyhet som begränsar de höga startströmmar som maximeras i tillkopplingsögonblicket i exempelvis en belysnings- eller nödbelysningsanläggning.

– En välkommen nyhet som vi vet kommer att betyda mycket för de som arbetar med projektering av större belysnings- och nödbelysningsanläggningar. Då I-Limiter 4 håller nere startströmmarna förlänger man även livslängden på brytare och automatsäkringar. Även livslängden på vanliga halogenlampor förlängs då de med hjälp av Limitern startas mjukare, berättar Arne Bouvin, produktchef för nödbelysning hos KAMIC Light & Safety.

Övrig fakta: I-Limiter 4 är endast avsedd för anslutning mot kapacitiv och resistiv last då tillslag sker i nollgenomgång. Ej induktiv last såsom motorer och transformatorer. Produkten är godkänd för inkoppling på utgångarna mellan KAMICS egen-utvecklade Sin-aggregat* och anslutna armaturer. Monteras på DIN-skena, IP20 eller separat i normkapsling. Inkopplas mellan lasten och automatsäkringen.

För ytterligare information kontakta Arne Bouvin via tel: 054-57 01 29, eller arne.bouvin@kamic.se.
Information finns även på webbplatsen www.kamiclightsafety.se.

* Reservkraftsaggregat för centralmatade anläggningar.

KAMIC Installation AB är ett ISO-certifierat handels- och agenturföretag inom områdena ljus och säkerhet. Företaget har idag 75 anställda och beräknas budgetåret 15/16 omsätta ca 200 Mkr. KAMIC Light & Safety är en av tre större divisioner inom affärsområdet KAMIC Installation. Divisionen står för kunskap och marknadsledande produkter inom områdena nödbelysning, belysning, mätinstrument, brandvarnare och avbrottsfri kraft.