Malmö Opera och Musikteater

Kammarkonsert 6 feb m Jussi Björlingpriset

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 10:38 CET

På lördag 6 februari kl 14 ger Malmö Opera säsongens sjunde KAMMARKONSERT i övre foajén.

Denna KAMMARKONSERT kallas EN HYLLNING TILL JUSSI BJÖRLING och är ett samarbete med Jussi Björlingsällskapet. I samband med konserten utdelas Jussi Björlingpriset till tenoren
Nils Olsson (biografi nedan).

På programmet står:
Ernesto De Curtis (1875-1937)
Non ti scordar di me

Cesare Andrea Bixio (1896-1978)
Parlami d'amore, Mariú

Franz Lehár (1870-1948)
O Mädchen, mein Mädchen ur ”Friederike”
Gern hab ich die Frau'n geküsst ur ”Paganini”

Giacomo Puccini (1858-1924)
Addio fiorito asil ur Madama Butterfly
Recondita armonia ur Tosca

Framförs av Nils Olsson, sång och Tomas Johnsson, piano.

Programmets längd: ca 1 tim

www.jussibjorlingsallskapet.com

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Publicity Manager

Malmö Opera
SE-200 10  Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

Nils Olsson, tenor, debuterade 1998 i rollen som Cavaradossi i Tosca på Anhaltisches Theater i Dessau. Han har sedan gjort roller som Rodolfo i La Bohème, titelrollen Haydns Orlando Paladino, Laca i Jenufa och Pinkerton i Madama Butterfly. 2003 representerade Nils Sverige i Cardiff Singer of the World. Under de senaste säsongerna har han bl a deltagit i en Europaturné med Weills De sju dödssynderna, medverkat i Ystadoperans uppsättning av Ödets makt, Trollflöjten i San Francisco, sjungit Molqi i The Death of Klinghoffer både i Helsingfors och Prag samt gjort Hertzog von Parma i Busoni’s Doktor Faust i Stuttgart. Den sistnämnda blev utsedd till ”Auffuhrung des Jahres”.
På Malmö Opera har han gjort styrmannen i Den flygande holländaren, Brighella i Ariadne på Naxos och Trin i La Fanciulla del West, Lemminkäinen i Prinsessan av Cypern och präst i Jesus Christ Superstar.  Nils Olsson erhöll i höstas Gösta Folkes och Agneta Prytz stipendium ur Teaterlogens (TSO Malmö) stipendiefond.