Sydpoolen AB

Kammarrätten ger Sydpoolen rätt till mer kameraövervakning.

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2004 13:07 CEST

Kammarrätten har i en dom den 30/4 givit Sydpoolen rätt att sätta upp ytterligare 5 kameror för övervakning i korridorerna utanför omklädningsrummen i Sydpoolen.
Sydpoolen har sedan två år tillstånd för fyra övervakningskameror i anläggningen där inspelning får ske enligt en särskilt restriktiv ordning.

Sedan drygt ett år har Sydpoolen drivit talan för tillstånd att utöka antalet kameror i korridorer utanför omklädningsrummen. Länsstyrelsen i Stockholms län och Länsrätten har avstyrkt tillstånd för ytterligare kameror, och i november 2003 beviljades Sydpoolen prövningstillstånd i Kammarrätten, som alltså nu beslutat avfärda tidigare instansers beslut och helt och hållet ge Sydpoolen rätt i sitt överklagande.

- Ett förnuftigt beslut av Kammarrätten kommenterar Sydpoolens VD Bertil Stockhaus. Vi har hela tiden hävdat att vi vill skapa ökad trygghet för våra besökare och förebygga och avskräcka till brottsliga handlingar. Om brott ändå begås har vi möjlighet att erbjuda polisen förstklassigt bevismaterial för deras utredningar och identifikationer av misstänkta fortsätter Stockhaus.
- Vi är nöjda att vi fått rätt i Kammarrätten säger Bertil Stockhaus. Men först om ca. 1 månad vet vi om detta beslut slutgiltigt träder i laga kraft. JK (justitiekanslern) har ju formell möjlighet att överklaga till Regeringsrätten. Men efter Anna Lindh-mordet och det utökade antalet kameramobiler förefaller det osannolikt att JK driver ärendet vidare.

____________________________________________________
Gör en djupdykning på www.sydpoolen.se för mer information
eller kontakta vår kontaktperson.

Sydpoolen i Södertälje AB, Östra Kanalgatan 2, 152 71 Södertälje

Presskontakt Sara Nilsson, Tel 08-554 428 13, sara@sydpoolen.se