Liberala ungdomsförbundet, LUF

Kampanjlansering: Härskarskolan

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 09:21 CEST

Idag lanseras kampanjen Härskarskolan. Kampanjen sätter fokus på jämställdhetsproblemen i skolan. Särskild uppmärksamhet ägnas åt de sju härskarteknikerna, hur de används i skolan och vad man kan göra om man är utsatt. Dessutom ges flera konkreta förslag till förändringar som ska göra skolan mer jämställd i ett öppet brev till Folkpartiets partiledare, utbildningsminstern Jan Björklund och jämställdhetsministern Nyamko Sabuni, även hon folkpartist.

- Kampanjen uppmärksammar att skolan misslyckas med att riva de hinder som språk, hudfärg, sexuell läggning och kön kan utgöra. Vi verkar tycka att det är mindre viktigt att hålla skolan fri från diskriminering än vad vi tycker att det är i övriga samhället. Skolan är en arbetsplats, både för elever och lärare. Trots det finns det färre lagar som skyddar elever mot mobbing, våld och sexuella trakasserier än för lärarna, säger Emma Swensk, ordförande för Liberala ungdomsförbundets feministiska nämnd.

- Vi vet att fördomar gör att vi bemöter människor olika. Det finns förväntningar på att tjejer ska vara bra i vissa ämnen och killar i andra. Därför vill vi att proven i skolorna ska anonymiseras. På så sätt kan vi undvika att lärares fördomar påverkar vilka betyg eleverna får, säger Majed Safaee, 1.e vice förbundsordförande.

Läs mer om kampanjen på www.harskarskolan.se

Brevet till Jan Björklund och Nyamko Sabuni finns att läsa på www.harskarskolan.se/forandra.php

Presskontakt:
Anna Broman