Kampen mot djurplågeriet måste fortsätta

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 14:55 CET

Lagrådet har nu beslutat att gå emot bestämmelsen om att minkar ska ha tillgång till vatten för simmning, som samarbetapartierna tidigare kommit överens om. Motiveringen är att det inte är tillräckligt klarlagt att det tillhör minkens naturliga beteende att vistas vid vatten. Sven-Erik Sjöstrand (v) är mycket förvånad över yttrandet.

- Det är inte lagrådets uppgift att göra politiska bedömningar, menar Sven-Erik Sjöstrand. Dessutom är minken ett rovdjur som alltid lever vid vatten i vilt tillstånd. Forskning pekar på att minkarna blir stressade när deras tillgång till simvatten begränsas.

– Enligt djurskyddslagen ska djur ha möjlighet att bete sig naturligt och skyddas mot onödigt lidande. Idag kan den farmade minken inte utöva sina naturliga beteenden, vilket redan konstaterats av stort antal utredningar. Vi behöver inga ytterligare utredningar för att se att minkpälsuppfödningen innebär ett djurplågeri som måste upphöra.

– Efter förhandlingar med regeringen och miljöpartiet har vi kommit överens om att vi genomföra en lagändring den här mandatperioden. Vänsterpartiet står fast vi överenskommensen och räknar med att arbetet för att skärpa lagstiftningen kan fortsätta, avslutar Sven-Erik Sjöstrand.

För mer information kontakta:
Sven-Erik Sjöstrand, riksdagsledamot 070-343 96 27
Tora Breitholtz, pressekreterare 070-739 97 07