Matiné Film &Television

Kampen Mot Doping – Svensk dokumentär 16 juli 20.00 SVT 1

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2012 23:57 CEST

I den internationella dokumentären ”Kampen mot doping” träffar vi företrädare för båda sidor, vi träffar internationella elitidrottare och tunga namn från både idrotts- och forskarvärlden. Men framför allt möter vi världens främste dopingjägare – medicine professor Arne Ljungqvist – som berättar om hur allting startade för mer än 40 år sedan, om spelet bakom de stora dopingskandalerna och om hur den världsomspännande anti-dopingkampen förs i dag.

Vid 81-års ålder sitter han fortfarande i toppen av de stora idrottsorganisationerna och reser jorden runt i ett högt tempo – för idrottares hälsas skull och deras rätt att slippa tävla mot fuskare. Mycket har förbättrats men anti-dopingrörelsen oroar sig idag för framtida gen-doping, uppluckrade attityder och det faktum att användningen av dopingpreparat sprider sig snabbt utanför idrotten och ner i åldrarna.

I filmen får vi en inblick i hur regelverk och bestämmelser har vuxit fram och hur det påverkar elitidrottarnas vardag. Filmen blickar också in i framtiden och diskuterar moraliska ställningstaganden, ny teknik och den uttalade tystnaden som omgärdar frågan.

Ett svenskt filmteam har följt Arne Ljungqvist och hans arbete sedan 2009. Filmen har producerats i en svensk och en internationell version inför OS i London och förbereds även i en version som inkluderar sommarens spel. Filmen kommer att sändas i flera länder under sommaren.

Trailer:

Filmens längd:                         58 minuter.
Sändning:                                SVT1, måndag den 16 juli kl 20.00

Produktionsbolag:                 Matiné Film & Television