Kristdemokraterna, KD

Kan du möta väljarna, Persson?

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 08:48 CEST

- Göran Persson har sagt att han inte kan möta väljarna med höga arbetslöshetssiffror. Hur ska han göra nu? Arbetslöshetsfrågan har traditionellt varit en fjäder i hatten för socialdemokraterna. Numera är den en black om foten.

Det sade Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, när han talade i Riksdagens partiledardebatt.

- Hur har statsministern och regeringen kommit fram till vilka barn som är värda att få del av barnomsorgsstöd och vilka som inte är det? Idag får bara vissa del av barnomsorgssubventionen på runt 100.000 kronor. Familjerna ska stödjas och stärkas, inte styras och ställas med.

- Jag skulle vilja höra Göran Persson upprepa uttalandet - "har ni märkt att ingen nu ropar på sänkt bensinskatt" – vid en mack på landsbygden och inte bara i sin bubbla i Stockholm. Vi kristdemokrater vill halvera momsen på drivmedel. Då sjunker priset på bensin med 1:30 per liter. Men det säger Socialdemokraterna nej till. Hur förklarar Göran Persson det för de föräldrar som inte har råd att köra sina barn till ridningen eller fotbollsträningen?

- Systemet med fastighetsskatt är utformat av principlösa politiker för byråkraterna på skatteverket – inte för de 2,3 miljoner husägare som nu får sina nya fastighetsskattebesked. Förklara för mig Göran Persson hur du kan tycka det är rimligt att människor med små inkomster ska betala hög fastighetsskatt på intäkter som de inte har. Vi kristdemokrater vill avskaffa fastighetsskatten i ett slag.

- När vi lyssnar på Göran Persson, språkrör och Ohly måste vi ställa frågan: Varför har de inte redan gjort detta fina de pratar om? Varför ska de lyckas i framtiden när de inte lyckats hittills?

FÖRFATTARE:

Göran Hägglund