3on Reklambyrå & Webbyrå AB

Kan modeflugan "responsiv webbdesign" förstöra varumärket?

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 00:12 CEST

Det har blivit väldigt inne med responsiva webbplatser, och i många sammanhang kan det passa utmärkt men inte alltid.

Responsiv webbdesign är en metod att bygga hemsidor som gör att webbplatsens storlek anpassas efter besökarens skärmstorlek/ enhet. Använder en besökare en dator, läsplatta eller en mobiltelefon anpassar sig hemsidan så att besökaren ska få en så ultimat upplevelse som det går. Det är här det ofta brukar brista då jag anser att upplevelsen i de flesta fall försämras i och med att det blir svårare att hitta den information man från början var ute efter. Detta specifikt om användaren är van att besöka webbplatsen från datorn eller är ute efter specifik information.

Bild 1, Dator. Bild 2, Surfplatta. Bild 3, Mobiltelefon.
En bra uppbyggd responsiv webbsida med bra känsla i menyn för den mobila sidan.

Stora nackdelar med en responsiv webbplats är att man i stort sätt alltid måste scrolla mycket för att hitta den information man är ute efter. Det kan exempelvis vara en adress eller telefonnummer som oftast finns längst ner. De flesta responsiva sajter har kvar all information men tryckt ihop denna och lagt den på höjden istället, tänk dig då hur mycket du måste scrolla upp och ner. Man blir helt enkelt varm om fingrarna eller ledsnar och stänger fönstret. Som tur är finns det inte bara nackdelar med responsiv webbdesign.

Fördelar med responsiv webbdesign

- Den största fördelen som de flesta säger efter lite googlande är att webbplatsen anpassar sig efter enhetens skärm (webbplatsen blir lite mer framtidssäker menar vissa). Jag tycker detta är bra om inte varumärket eller navigeringen för besökarna tar skada vilket det i många fall tyvärr gör.
- Jag tycker responsiv webbdesign är mycket bra och användbar ner till en viss skärmstorlek där man måste förända webbdesignen genom att ända exempelvis menyn till en menyrullist.

Nackdelar på många responsiva webbplatser idag

- Det finns en risk för att besökaren inte känner igen sig och att det blir svårare att navigera på sidan. Har man besökare som är vana att normalt sitta vid datorn och då de sedan besöker webbplatsen från mobilen finns risken att de inte känner igen sig.
- Menyn ser ofta helt annorlunda ut.
- Man måste scrolla mycket för att hitta specifik information
- Sökfunktion saknas ofta
- På många responsiva webbplatser kan man inte välja att visa den "normala sajten"
- Det blir dyrare att utveckla en responsiv webbdesign då det kräver fler mallar.

Jag anser att webbläsarna i våra surfplattor och smartphones är så pass bra idag på att visa normala webbplatser att en mobil webbplats/ responsiv webbplats ibland kan vara lite överfödig, specifikt om sajten är byggd på fel sätt, exempelvis med rullist som meny.

Min slutsats blir att responsiv webbdesign är riktigt bra om man kan se till att känslan av varumärket är kvar och att webbsidan har samma känsla som den riktiga plus att man som besökare enkelt ska kunna skifta till den normala webbplatsen om man så önskar. Tyvärr saknar många responsiva webbplatser dessa punkter idag (specifikt för smartphones) men det kan bara bli bättre. Vi gillar responsiv webbdesign när det är gjort på rätt sätt och när det används för att maximera företagets eller organisationens resultat.

3on Reklambyrå & Webbyrå AB är ett gäng glada medarbetare och konsulter som är riktigt duktiga på att bygga professionella webbplatser för besökare, användare, sökmotorer och framtiden.

Vi brinner helt enkelt för nytänkande marknadsföring webbens framfart. Var med och forma framtidens säljare (webb) med oss. Vi vill arbeta med företag som vill utmana!

Detta arbetar vi med
Design & Strategi
Webbproduktion/ utveckling
Sökmotoroptimering