Folkpartiet

Kan regeringen verkligen fortsätta samarbeta med leninister?

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 11:07 CEST

Erik Ullenhag (fp) i interpellation till Pär Nuder:
Kan regeringen verkligen fortsätta samarbeta med leninister?

I sitt förstamajtal år 2000 sa Pär Nuder (med tydlig adress till vänsterpartiet): "Vill ni fortsätta att samarbeta med socialdemokratin efter nästa års val måste ni en gång för alla mönstra ut kommunismen och kommunisterna." SVT:s Uppdrag granskning har nu visat att vänsterpartiet sedan dess utvecklats helt åt andra hållet. Lars Ohly uttryckte så sent som 1999 att han är leninist och han har stoppat avståndstaganden från Stalins terror och en ursäktsbrev till de s.k. Kirunasvenskar som föll offer för förtrycket i Sovjetunionen. Ungdomsförbundets ordförande Tove Fraurud tror att det hålls fria val på Kuba och i vänsterpartiets partistyrelse sitter Sveriges ledande Castrokramare Eva Björklund.

Mot den bakgrunden väcker Erik Ullenhag, riksdagsledamot fp, på onsdagen en interpellation till statsrådet Pär Nuder där han frågar om Nuder tänker verka för att samarbetet med vänsterpartiet avbryts.

- Vänsterpartiets officiella historieskrivning stämmer inte med verkligheten. Av programmet Uppdrag granskning framgår att partiet genom historien stött kommunistiska diktaturer fram till den dagen diktaturerna äntligen fallit. Om detta bara var historia vore det illa nog, men frågan är vilken inställning vänsterpartiet har till en av de få kvarvarande kommunistiska diktaturerna; Kuba. Om Lars Ohly ska återupprätta någon form av trovärdighet i förhållande till kommunismens offer borde han genast uppmana Castrohyllaren Eva Björklund att avgå ur partistyrelsen.

- Uppgifterna som kommit fram i Uppdrag granskning är så graverande att det vore naturligt att socialdemokratin avbröt sin samverkan med det kommunistiska vänsterpartiet. Det är orimligt att socialdemokraterna, som genom historien gjort viktiga antikommunistiska insatser, samarbetar med ett parti vars ledare för bara ett par år sedan bekände sig till leninismen, säger Erik Ullenhag (fp).

Bild på Erik Ullenhag för fri publicering finns här:

Erik Ullenhag
Riksdagsledamot (fp)