Utrikespolitiska föreningen

Kan vi leva i en värld utan ondska?

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 14:39 CET

Pressmeddelande 2011-11-29

UF Uppsala är stolta över att måndagen den 5e december kunna välkomna Ann Heberlein, teologiedoktor i etik, författare och kulturskribent, som föreläsare. Hon kommer att föreläsa på temat En värld utan ondska?, ett ämne hon tidigare behandlat i boken En liten bok om ondska.

Föredraget är i Sal IX i Universitetshuset, Biskopsgatan 3 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen senast innan lunch samma dag för gratis inträde och mer information.

Ann Heberlein är en framgångsrik etikforskare som doktorerat i teologi. Hon är utöver författare även kulturskribent och flitig debattör i tv och radio. Några andra titlar ur hennes bibliografi är Ett gott liv (2011), Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (2008) och Kränkningar och förståelse (Doktorsavhandling 2005). Föredraget kommer främst beröra varför vi människor dras till ondskan och berättelser om densamma. Frågan är om vi skulle klara av att leva i en värld utan ondska?

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se