Nobelmuseet AB

Kan vi lita på larm om farliga kemikalier?

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 10:30 CEST

MER PÅ STAN
SAMTALKan vi lita på larm om farliga kemikalier?
Måndag den 19 maj kl 18-19
I media förkommer regelbundet olika larm om farliga kemikalier i konsumentprodukter. Nappflaskor, barnkläder, mat och dricksvatten nämns alla i rapporteringen. Men vad menas egentligen med en ”farlig kemikalie”? Kan man lita på larm om farliga kemikalier, och vilken effekt får dessa larm? Används det mer och fler farliga kemikalier nu än för några decennier sedan?
I panelen ingår Helena Leander riksdagsledamot, Miljöpartiet, Helena Grennberg professor organisk kemi, Uppsala Universitet, Åke Bergman professor miljökemi, Stockholms Universitet och Sten Öhman Elfins development.
Introduktion av Åsa Husberg, Nobelmuseet.
Moderator för diskussionen är professor Sven Lidin Lunds universitet, Nobelkommittén för kemi.
I samarbete med Svenska Kemistsamfundets Stockholmskrets.
Fri entré
Boka plats på: event@nobelmuseum.se eller 08-534 818 18

Om Nobelmuseet AB

På Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande, att fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet är beläget i Börshuset i Gamla stan, Stockholm.

Besök gärna: http://www.nobelmuseum.se, @NobelMuseum på Twitter, www.facebook.com/NobelMuseum, www.youtube.com/NobelMuseum.

Nobelmuseet®, Nobelpriset® och Nobelmedaljen är varumärken som tillhör Nobelstiftelsen.

Friskrivning: Nobelmuseet AB är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.