Massolit Förlagsgrupp

Kanadensisk miljöaktivist och författare till Stockholm 9-11 november

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 13:29 CET

Rick Smith och hans medförfattare Bruce Lourie tillhör båda miljöeliten i Kanada, och med Förgiftad- om kemikalierna i vardagen och det osynliga hotet mot vår hälsa gör de för kemikaliefrågan vad Al Gore gjorde för klimatfrågan. I samband med att boken Förgiftad släpps på svenska kommer Rick Smith till Stockholm 9-11 november. Mejla christina.kivi@formapg.se eller ring 070 587 02 13 för att boka tid för intervju.

Visste du till exempel att man i en dammråtta från ett ordinärt hem kan identifiera upp till etthundrafemtio olika kemikalier, varav flera klassade som särskilt farliga av EU? Giftiga kemikalier återfinns idag i allt från hygienprodukter, möbler och köksredskap till elektronikvaror, kläder och barnleksaker. Vi får i oss dem genom den mat vi äter, det vatten vi dricker och den luft vi andas.

Lättfattligt, pedagogiskt och engagerande öppnar de våra ögon för hur vår vardagsmiljö blivit en veritabel giftfälla, som på sikt allvarligt kan skada vår hälsa. Genom att utgå från vår vardagsmiljö redogör författarna för sju av de vanligaste kemikaliegrupperna – bisfenol A, ftalater, brom, perfluorkolväten, kvicksilver och triklosan – och deras långsiktiga inverkan på vår fysiska och psykiska hälsa. De beskriver de mäktiga intressen som representeras av kemikalieindustrin och berättar vad vi kan göra för att skydda oss själva och våra barn från att långsamt förgiftas.

Rick Smith är doktor i biologi och en av Kanadas ledande miljöaktivister. Bruce Lourie är även han inflytelserik miljödebattör, grundare till en av landets största miljökonsultbyråer och samarbetar med såväl myndigheter och företag som stiftelser och ideella organisationer.

Läs mer på http://slowdeathbyrubberduck.com/.

För mer information – vänligen kontakta:

Christina Kivi, PR- och informationsansvarig, Forma Books

Mail christina.kivi@formapg.se

Tel 070-5870213

Nu kan du beställa recensionsexemplar och ladda hem pressmaterial på webben.

Gå in på http://www.formabooks.se/Press/

Ica Bokförlag ingår i Forma Books tillsammans med B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.

Forma Books är en del av Forma Publishing Group AB.