Ratos AB

Kanadensisk stämningsansökan saknar all grund

Pressmeddelande   •  Aug 22, 2003 15:18 CEST

Med anledning av dagens medieuppgifter om en stämningsansökan i kanadensisk domstol mot bolag ingående i Ratos portfölj (Arcorus, Atle Karolin, Hägglunds Drives, m fl) har Ratos valt att i samråd med Arcorus lämna följande kommentar:

- Stämningsansökan, som inlämnades till kanadensisk domstol i oktober 2002 men som delgavs Arcorus, m fl i april 2003, saknar all grund och bestrides helt av svarandena. Även de belopp som nämns i stämningsansökan - som f ö fortfarande i centrala delar ännu inte är underbyggd - saknar all grund och koppling till de affärshändelser stämningen avser, säger Arne Karlsson, VD i Ratos.

För ytterligare information:
Arne Karlsson, VD Ratos, 08-700 17 00

Kommande informationstillfällen från Ratos:
Delårsrapport januari - juni 2003 27 augusti 2003
Delårsrapport januari - september 2003 12 november 2003

Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade substansvärdet uppgår till drygt 8 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Arcorus, Atle Industri, Camfil, Dahl, DataVis, DIAB, Dynal Biotech, Gadelius, Haendig, Haglöfs, Hilding Anders, HL Display, Industri Kapital, Intervect, Lindab, Martinsson, Overseas Telecom, Q-Labs och Superfos.

Ratos AB (publ), Drottninggatan 2
SE-111 96 Stockholm Sweden