WSP

Kanadensiska GENIVAR blir WSP

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2013 16:34 CEST

Hösten 2012 slutfördes sammanslagningen mellan de två koncernerna WSP Group plc och kanadensiska GENIVAR. Nu väntar nästa steg i att bygga en ledande global koncern. Från och med den 1 januari 2014 blir GENIVAR istället WSP Global.

Tack vare samgåendet 2012 är GENIVAR-WSP-koncernen nu verksam i över 35 länder. Under resten av 2013 genomför GENIVAR en omorganisation för att ännu tydligare anpassa företaget till denna globala marknad.

- WSP har ett starkt varumärke som är väl känt över hela världen. Därför har vi fattat det logiska beslutet att ändra GENIVARs namn till WSP. Namnbytet sker troligen1 januari 2014, men senast före nästa års bolagsstämma, säger Pierre Shoiry, VD och koncernchef för GENIVAR.

Förslaget har stöd från Canada Pension Plan Investment Board och Caisse de Depot et placement du Quebec, som tillsammans äger cirka 30,2 procent av GENIVAR. Innan namnändringen godkänns till fullo krävs dock godkännande av två tredjedelar av rösterna vid en bolagsstämma samt godkännande av Quebec överdomstol. Bolagsstämman är planerad till den 23 maj 2014.

- På den globala marknaden möter vi en allt hårdare konkurrens. Med ett gemensamt varumärke blir vi inte bara tydligare, vi kommer också att kunna nå ut till kunder över hela världen på ett mer effektivt sätt än innan, säger Rikard Appelgren, VD för WSP Sverige.

För ytterligare information v v kontakt

Rikard Appelgren, VD WSP Sverige AB och WSP Europe AB
Tel: 010-722 87 13 / 070-309 64 72
E-post: rikard.appelgren@WSPGroup.se