KONSTART

KAOS (Swe) & BATES (Den)- VERNISSAGE torsdag kl 17-21 den 1 augusti 2013 på galleri Konstart

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2013 16:51 CEST

KAOS & BATES
1 aug – 14 aug 2013

I samarbete med Walls of Fame (Art of the Streets) som arrangeras av Riksteatern har Konstart valt att uppmärksamma två av de deltagande graffitikonstnärerna KAOS (Swe) & BATES (Den) med en utställning.

Tillsammans visar de nya målningar och skisser under 2 veckor hos oss.

Välkommen på vernissage torsdag den 1 augusti kl 17-21 på galleri Konstart, Hökens gata 11 vid Mosebacke Torg.

Festen forsätter kl 21-01 på Södra Bar på klubben ”Dansa Arslet Av DeJ Till Snickars Records”,
Där kommer DJ Mika Snickars köra funk, soul, breaks, afro, disco…..dansskorna på!

Under klubbkvällen kommer mer verk av KAOS & BATES kunna beskådas.
Läs mer om klubben här:

Utställningen pågår 1-14 aug 2013.
Mån – Fre 12-19, Lör 12-17, Söndag mot bokning

Konstföreningar & press kan boka enskilda visningar under hela perioden.
Ring 08-6431344 eller maila jessicamihai@konstart.eu

www.konstart.eu

BATES (Den)

Bates började med graffiti i tidiga tonåren och han blev snabbt en av de mest produktiva konstnärer inom Köpenhamns hip-hop scen i mitten av 1980-talet.
Redan 1989 ansågs han vara bland eliten av europeiska graffitimålare och i början av 1990-talet uppmärksammas hans stil även internationellt.

Bates stil kännetecknas av att han med grafisk precision kombinerar en traditionellt mjuk New York graffiti stil med en europeisk känsla för skarpa linjer.

Han har målat i fler än 30 länder, på alla fem kontinenter. År 1998 var han den andra konstnären som presenterades i On the Run s biografiska serie om internationella graffitimålare.

Bates är lika aktiv på graffitifestivaler som med utställningar på gallerier.

www.greatbates.com

KAOS (Swe)

KAOS hör till den första gruppen svenska målare som varit med sedan graffiti kulturen kom till Sverige kring mitten av 80-talet. Med nästan 30 ärs erfarenhet som aktiv graffitimålare har KAOS konst genom åren har bidragit till nya uttrycksätt inom graffitin världen över.

Förutom att måla graffiti ute enligt traditionen så har han även utställningar på gallerier, konstmässor och graffiti festivaler. KAOS åtar sig även beställningsjobb som tex muralmålningar för företag.

År 2012 utsågs han till årets graffitimålare på Kingszise galan i Stockholm

Hans konst har också uppmärksammats i böckerna “1207” (2007) om Stockholms graffitivärld och “Kaos – Vandals In Motion” (2012) om Sveriges och Europas graffitimålare.

www.graffitisthlm.se/index.html

KONSTART is an art gallery, shop and studio located at Hökens gata 11 in center of Stockholm, Sweden. Here you can buy and create art. Arrangement of art exhibitions with scandinavian contemporary artist, known and unknown different art forms as photo, abstract, figurative, graffiti and more. The art shop includes posters, screen prints, illustrations, sketches & paintings by several artists, for example Ola Kalnins, KAOS, Lajozz, Niki Cash, Anton Wiraeus, Mattias Bäcklin, Juan Cano, Yvonne Pettersson, Martin Aalykke, Rikard Falk, Cecilia Haupt, Siv Varhaugvik, Liam Norberg MERLEY We also have art books and limited edt of arty merchandise. The studio at Konstart arrange painting events for private groups and companies such as bachelorette parties, kids parties, after work painting, kick-offs, team building days. All groups work after a suitable theme, we do different exercise often according to music to get inspired. There after you can choose either make your own canvas individually or together in a group. We work with acrylic paint. Sometimes we arrange some of our exhibited artists for workshops. The participants will get insight how the artist work & learn basic techniques. Konstart share locale with the record shop Snickars Records run by the Stockholm based DJ Mika Snickars since 1995. Snickars Records buy, trade and sell both second hand & new dance music on vinyl. Welcome to us! www.konstart.eu http://konstart.tictail.com/