Ving Sverige AB

Karibien i topp enligt Vings resenärer - igen

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 09:48 CEST

Trenden att resa västerut under vinterhalvåret håller i sig och Vings gäster var mer än nöjda med Karibien den gångna vintern. Vinterns allra bästa resmål tyckte resenärerna att Mexiko var, strax före Aruba som toppat listan de senaste två vintrarna. Mest omtyckta storstad var Edinburgh och vinterns bästa hotell ligger på Teneriffa.

Det visar de närmare 300 0000 svaren från den semesterenkät som alla Vings resenärer får när de kommit hem från sin semester. I enkäten ställs frågor om allt från köpet av resan, om hotellet, Vings guider på plats, hur man upplevde servicen och stämningen på hotellet till hur vädret var och mycket, mycket mera.

- Jag är inte förvånad att Mexiko har så nöjda resenärer. Förutom riktigt bra hotell med utomordentligt hög service bjuder landet på fantastisk mat, utflykter i världsklass och inte minst stränder och badvatten som tillhör de bästa man kan få , säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

På den femgradiga skalan, där fem är mycket nöjd, fick Mexiko hela 4,59 på frågan ”Hur nöjd var du med din semester som helhet”. På andra plats kom Aruba och på tredje plats bryter sig en annan uppskattad ö in, nämligen Madeira som med liten marginal slår ännu en karibisk pärla, Jamaica.

Mexiko har funnits i Vings charterprogram sedan början av 90-talet och där erbjuds sex olika resmål: Playa del Carmen, Isla Mujeres, Tulum, Cancun, Akumal och Cozumel. Dessutom har Ving en mycket uppskattad rundresa i landet som går i Mayaindianernas fotspår med besök i bl.a. Uxmal, kolonialstaden Merida, Izamal och självklart det imponerande Chichén Itzá.

Topp-5: Bästa semesterdestination enligt Vings gäster

1.Mexiko
2.Aruba
3.Madeira
4.Jamaica
5.Gambia

Topp-5: Bästa vädret enligt Vings gäster:

1.Mexiko
2.Bangkok
3.Aruba
4.Jamaica
5.Gambia

Topp-3: Bästa hotellen

1.Baobab Suites, Teneriffa
2.The Royal, Mexiko
3.Hotel Botanico, Teneriffa

Topp- 3: Bästa Cityresmål

1.Edinburgh
2.Dublin
3.Paris

Semesterenkäten är en undersökning som Ving gjort sedan 60-talet och den ligger till grund för många av de framgångar Ving haft i sitt förbättringsarbete. Här har kunderna uttryckt sina synpunkter och de har noggrant tagits till vara på. Exempelvis har Vings hotellkoncept utvecklats efter kundernas synpunkter och önskemål. Det är ett sätt att se vilka produkter som fungerar bra och vilka som eventuellt behöver förbättras eller tas bort.

Prisexempel: Flyg t/r Stockholm – Mexiko med Thomas Cook Airlines Scandinavia, avresa 5 december 2017. Boende i dubbelrum med delvis havsutsikt i två veckor på All Riviera Resort VV+. 10 975 kr/person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.