Thelma/Louise TV

Karin af Klintberg lämnar SVT för Thelma/Louise TV

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2011 14:26 CEST

Efter 15 år lämnar producent Karin af Klintberg SVT för att starta en ny avdelning inom produktionsbolaget Thelma/Louise. Det nya bolaget, Thelma/Louise TV, kommer inrikta sig på kvalitetsproduktioner för TV.

– Man ska jobba med människor som får en att överträffa sig själv. I mitt fall hittade jag de människorna på Thelma/Louise. Det här är en naturlig utveckling av ett samarbete som fördjupats för varje SVT-produktion vi gjort tillsammans. Att SVT blir min uppdragsgivare istället för arbetsgivare förändrar egentligen mycket lite, säger Karin af Klintberg som går in som delägare i Thelma/Louise TV.

Thelma/Louise och Karin af Klintberg började samarbeta i SVT-produktionen Värsta språket, fortsatte med dokumentären Ebbe – The movie och tv-serien Landet Brunsås. Under våren har Thelma/Louise producerat ytterligare en säsong av Landet Brunsås som börjar sändas i SVT1 i september i år.

– Karin af Klintbergs tonträff och personliga berättarteknik lyser igenom i allt hon gör. Thelma/Louises specialitet är att ge innehåll en intressant förpackning. Vi kompletterar varandra och har ungefär samma syn på när TV är bra TV, säger Anders Helgeson, vd på Thelma/Louise TV.

Kommande projekt för Thelma/Louise TV är en dokumentärfilm om André-expeditionen tillsammans med Bea Uusma Schyffert, och en tv-serie om Sveriges historia. Serien görs för SVT Kultur och är en samproduktion med Fremantle Media.

Karin af Klintberg har arbetat som producent på SVT sedan 1998. 2003 fick hon Stora Journalistpriset tillsammans med Fredrik Lindström i kategorin Årets Förnyare. 2009 belönades hon och Jane Magnusson med Guldbaggen i kategorin Bästa Dokumentär för Ebbe – The Movie. Hon har också belönats med tv-branschens pris Kristallen för tv-serierna Värsta språket, Kobra och Världens modernaste land.

Thelma/Louise är ett produktionsbolag för reklamfilm och rörlig grafik. Företaget har 13 anställda, ägs av Anders Helgeson och Daniel Moll, och har funnits sedan 2003.

För ytterligare info:

Anders Helgeson, 0703 – 276 276

Karin af Klintberg, 073 – 365 12 00

Thelma / Louise är ett Stockholm-baserat produktion och post-produktionsbolag med en faiblesse för stark och djärv grafisk design och innehåll.

Thelma / Louise grundades 2003, och blev snabbt en av de ledande företagen inom produktion, grafiskt innehåll och förpackning för svenska tv-serier. I kombination med lång erfarenhet i att regissera och redigera TV-program, promos, musikvideor, dokumentärer och reklamfilmer, täcker vi hela spektrumet av produktionsprocessen, däribland kreativa behandlingar, manusskrivning, regi, filmning, redigering och 2D/3D grafik.