Popkollo

Karin Dreijer och Maria Eriksson coachar madamer på Popkollo

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2013 10:58 CET

Under hösten och vintern arrangeras Popkollo Madame, musikläger för tjejer 18-100 år, i Stockholm och Malmö. Deltagarna kommer att träffa bland andra Karin Dreijer från The Knife, Maria Eriksson från The Concretes, rapparen Caty, artisten och låtskrivarcoachen Cecilia Nordlund och trummisen Justina Lakin.

Popkollo Madame är ett tre dagars musikkollo för tjejer som är 18-100 år. Deltagarna får lära sig grunderna på olika instrument, prova att spela i band och skriva låtar. Helgen avslutas med att alla madamer står på scenen vid en avslutningskonsert.

Deltagarna kommer även att få tips av bland andra Karin Dreijer från The Knife, Maria Eriksson från The Concretes, rapparen Caty och artisten och låtskrivarcoachen Cecilia Nordlund. Trummisen Justina Lakin, som bland annat spelat i Little Jenny and the Blue Beans, SVT:s "Det kommer mera" och med Monica Dominique, kommer att hålla workshop med sväng under kollot i Stockholm i helgen.

- Jag kommer att prata om samspelet mellan musikerna i ett band och hur det påverkar hur det låter. Sedan är det ju det där med dansen... musik och rörelse hänger ju ihop, säger Justina som har över 20 års erfarenhet som professionell musiker.

Popkollo har sedan 2003 arrangerat musikläger för unga tjejer med syfte att nå en jämställd musikbransch. Totalt har det under årets sommar- och höstlov arrangerats 20 kollon för tjejer 12-18 år av olika lokalföreningar runtom i Sverige. Allt överskott från Popkollo Madame går direkt till ungdomsverksamheten.

Popkollo Madame i Stockholm

Datum: 15-17 november
Plats: Wallingatan (Sensus musikhus) i Stockholm
Gästartister:
Justina Lakin (trummis med många års turnerande i bagaget)
Maria Eriksson (gitarrist, låtskrivare och sångerska i bandet The Concretes och aktuell med soloalbumet “Stjäl vad du behöver” som släpptes våren 2013)
Caty (rappare som tillsammans med AMC utgör rap-duon “Caty och AMC” och driver projektet Hiphopfabriken för unga tjejer)

Popkollo Madame i Malmö

Datum: 31 januari-2 februari
Plats: Arena 305 i Malmö
Gästartister:
Karin Dreijer (musiker, sångerska och producent i The Knife och soloprojektet Fever Ray samt driver skivbolaget Rabid Records)
Cecilia Nordlund (låtskrivare, artist, filmmakare och programledare som driver låtskrivarworkshopen "nO Respect" för unga tjejer)
DJ BOSSLADIES

Pressbild: http://www.popkollo.se/wp/wp-content/uploads/2011/01/madame_press05.jpg

För mer info om Popkollo: http://www.popkollo.se/

Kontakt:
Maria Johansson
Popkollo Stockholm
maria.johansson@popkollo.se
073-654 10 90

Popkollo är ett musikläger för tjejer som startade på initiativ av Marit Bergman i Hultsfred 2003. Idag finns Popkollo också i Umeå, Göteborg, Malmö, Stockholm/Botkyrka, Katrineholm och Luleå. Sommarkollona riktar sig till 12-18 åringar och finns med inriktingarna original, fortsättning, hiphop/rn'b, metal och elektro. För äldre från 18 år och uppåt finns också Popkollo Madame.