Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Karin Hjelm ny instruktör på RIG Baseboll Softboll i Leksand

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 11:25 CEST

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet har förstärkt organisationen vid Riksidrottsgymnasiet Baseboll Softboll i Leksand med en softbollinstruktör. Karin Hjelm, 29, med mångårig erfarenhet från både elitsoftboll och elitinnebandy kommer stå vid Tony Klarbergs sida när höstterminen inleds.

Karin Hjelm har spelat softboll sedan 9-årsåldern och gjorde landslagsdebut som 14-åring. Parallellt med softbollspelandet har Karin även varit elitspelare i innebandy i både Falun och i Schweiz, både på klubblags- och på landslagsnivå.

- Jag känner mig verkligen hedrad och är väldigt förväntansfull på att få vara med och utveckla tjejerna på Akademin, och att ge dem den bästa förutsättningen att komma vidare till landslaget och vidare spel i deras karriärer, säger Karin Hjelm.

På RIG Baseboll Softboll kommer Karin arbeta under Tony Klarberg som är huvudansvarig för RIG/Akademin.

- Jag vill förstås börja med att gratulera Karin och välkomna henne till RIG. Det ska bli oerhört skönt med en kollega och att också kunna ge flickorna på RIG/Akademin fullt stöd med softbolldelen, säger Tony Klarberg.

SBSF har drivit baseboll- och softbollgymnasiet i Leksand sedan 2006 och sedan läsåret 2011/12 är gymnasiet ett Riksidrottsgymnasium med riksintagning. Gymnasiet har 30 platser totalt för både killar och tjejer som spelar baseboll respektive softboll.

Med start det kommande läsåret kommer bemanningen kunna utökas med 50% och 2013/2014 utökas personalstyrkan med ytterligare 50% bemanning. Tony Klarberg igen:

- Med Karin på plats kan vi fortsätta utveckla RIG/Akademin generellt men även ge individerna ett större fokus. Att vi efter sex års verksamhet nu kan expandera med en instruktör till känns oerhört spännande. Karin tillför RIG/Akademin inte bara sin kompetens utan även energi in i programmet. Jag ser fram emot en spännande höst och ett nytt spännande läsår, säger Tony Klarberg.

Mats Fransson, SBSFs förbundsordförande säger i en kommentar:

- Det är med stor tillfredställelse vi nu kan erbjuda våra softbollspelande elever en väl kvalificerad instruktör vid vårt RIG. Förstärkningen innebär att vi totalt sett också kan erbjuda ett förbättrat stöd för både våra baseboll- och softbollelever, säger Mats Fransson

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Sedan läsåret 2011/2012 är gymnasiet ett Riksidrottsgymnasium med nationellt intag.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, U21-landslagen, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.