Folkpartiet

Karin Pilsäter (fp) ger dagens ros till TCO som föreslår: Nej till straffskatt på heltidsjobb

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 14:18 CET

- TCO:s skatteförslag är ett välgörande inslag i debatten. Det är bra att TCO fokuserar på dynamik och tillväxt, på jobb och förkovran, flit och kompetens, säger Karin Pilsäter, Folkpartiets ekonomiske talesman med anledning av det skattepaket som TCOs styrelse i dag presenterat.

- Det är mycket bra att TCO lyfter fram den urholkning av ”århundradets skattereform” som regeringen och stödpartierna på de senare åren genomfört i tysthet, att allt fler vanliga löntagare betalar den högre statliga inkomstskatten. Alltför få har reagerat på att man låter brytpunkten flyttas neråt på inkomstskalan. På detta sätt har utbildning och heltidsarbete motverkats genom högre marginalskatter.

- Folkpartiet kan i stora drag ställa sig bakom samtliga förslag som TCO för fram, både vad gäller specifika förändringar såsom ”hälften kvar” genom avskaffad värnskatt och förslaget om att det är dags för en ny större skattereform. Det har lappats och lagats och avvikits från grunderna i skattereformen från 1990/91 samtidigt som utmaningarna från globaliseringen växt, säger Karin Pilsäter.

_________________________________________________

Karin Pilsäter, ekonomisk-politisk talesman, 0708 - 788 798, karin.pilsater@riksdagen.se

Mikael Persson, pressekreterare (fp), 0708-54 90 65

Bild på Karin Pilsäter fri för publicering finns här:

Besök Karin Pilsäters hemsida: