Folkpartiet

Karin Pilsäter om regeringens vårbudget

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 13:05 CEST

- När regeringen bjuder väljarna sitt frieri har den redan klätt sig som en traditionell brud, i något gammalt, något nytt, något lånat, något blått. Gamla löften, utfästelser och beslut varvas friskt med enstaka riktiga nyheter, ett och annat av de förslag vi drivit på tas till heder och på några punkter är det blå dunster.

Det sade Karin Pilsäter, folkpartiets ekonomisk-politiska talesman, vid riksdagsdebatten om regeringens och samarbetspartiernas vårproposition på tisdagen.

- Många siffror och kurvor pekar förstås uppåt i denna strålande världskonjunktur, men på några helt avgörande områden är utgångsläget för dåligt och ökningstakten alldeles för svag, givet den starka konjunkturen och det gäller jobb och företagande. Skola och utbildning, jämställdhet
och integration, bekämpning av sjukfrånvaro och förtidspensioneringar och villkoren för entreprenörskap är alla områden som idag är problembarn men som samtidigt i sig rymmer de förutsättningar vi behöver för att stå starka med en åldrande befolkning i en globaliserad värld.

- Tre snabbt genomförbara och tämligen enkla beslut skulle kunna bryta isen på arbetsmarknaden och locka företagen att börja anställa:
1) Ta bort arbetsgivarnas utökade sjuklöneansvar.
2) Sänk arbetsgivaravgifterna när företag utökar sin personstyrka.
3) Förenkla nyanställningar.

- När regeringen skriver i vårpropositionen om vilka satsningar den ska göra på företag och tillväxt nämns inte ordet företagare en enda gång. Det visar att regeringen inte förstår vad Sveriges ekonomi behöver - nämligen fler riktiga jobb skapas av fler framgångsrika företagare, sade Karin
Pilsäter (fp).

Karin Pilsäter, ekonomisk-politisk talesman, 0708 - 788 798,