Sweden Songs

Karl Martindahl, Daniel Karlsson och Robin Bengtsson (Idol) sjunger för Haiti - "Officiell låt "Hjälp Haiti"

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2010 02:49 CET

Wake Up World - officiell låt för insamlingen "Hjälp Haiti" (FRII i samarbete med stöd av TV4 gruppen)

Låtskrivaren Erik Anjou och musikförlaget Sweden Songs genom Keith Almgren, har skänkt Wake Up World – den officiella låten för Frivilligorganisationernas Insamlingsråds (FRII) insamling Hjälp Haiti – till stöd för de katastrofdrabbade. Låten har spelats in av Karl Martindahl, Daniel Karlsson och Robin Bengtsson (känd från Idol).

Bakom projektet står Andreas Wistrand, sångare i bandet Highlights (Melodifestivalen i år, Fame Factory, Dansbandskampen) som ville göra något för människorna i katastrofens Haiti, och tog kontakt med Maria Ros Jernberg på FRII - Frivilligorganistationernas Insamlingsråd.

Sweden Songs och Erik Anjou har tillsammans med Göran Carlsson på STIM tagit fram ett särskilt gåvobrev och skänker alla STIM-pengar till FRII som gåva till Haiti-insamlingen. Skivbolaget Ramtitam, producenter, musiker och artister överlåter också alla sina rättigheter för "Wake up world" till FRII och insamlingen "Hjälp Haiti".

Låten är ett välbehövligt tillskott till insamlingen och bidrar med intäkter dels genom en SMS lösning där man skänker pengar till insamlingen och får ladda ner låten som tack, och dels genom att låten släpps på singel både digitalt och som CD-singel till radiostationer, där alla ekonomiska rättigheter tillfaller insamlingen.

– Det känns oerhört bra att tillsammans med låtskrivare, artister, musiker,producenter, tekniker, studio m.fl, kunna bidra till insamlingen för Haiti på detta sätt, säger Keith Almgren på musikförlaget Sweden Songs.  Det är ju mycket ovanligt att man skänker bort STIM-pengar på det här sättet, och det känns väldigt bra och att alla inblandade har ställt upp gratis, jobbat för det här och skänker alla sina intäkter för en god saks skull.

Wake Up World är inspelad, mixad och mastrad av Fredrik Wännman och Lars Norgren / Ramtitam, med Kristoffer Folin som assisterande tekniker, samt producerad av Fredrik Wännman / Ramtitam och Erik Anjou. Johan Bergqvist spelar gitarr och keyboard, Mårten Bengtsson bas och Fredrik Svensson trummor. Omslaget och foto är gjort av Kristoffer Folin och Johannes Lagtun på Merion Music har bidragit och Robin medverkar med benäget tillstånd av Merion.

Genom att sms:a HAITI30 till 72955 får man låten och skänker samtidigt 30 kr till insamlingen, som samordnas av FRII med stöd av TV4-gruppen, men arrangeras gemensamt av 14 organisationer med s.k. 90-konto. Inblandade organisationer är ActionAid, Erikshjälpen, Frälsningsarmén, Hoppets Stjärna, Läkarmissionen, Plan Sverige, PMU InterLife, Rädda Barnen, Röda Korset, Skandinaviska Barnmissionen, SOS-Barnbyar, Svenska FN-förbundet, Svenska Kyrkan och UNICEF Sverige.

Iniativet togs den 26 januari och den 8 februari framfördes låten "live" i TV4 Nyhetsmorgon och dagen efter i Rix FM "Morronzoo". Nu släpps låten på CD-singel till radio (Ramtitam Records).

Lyssna på Wake up world i TV4 "Nyhetsmorgon": http://www.tv4.se/1.1496375/2010/02/08/de_sjunger_for_haiti

PRESSMEDDELANDE FRII

Hjälp Haiti-insamlingen samordnas av FRII och de 14 deltagande organisationerna. Dessa organistationer är alla medlemmar i FRII och bistår de drabbade människorna i Haiti med olika insatser avhängigt av det stöd som behövs och av organisationernas kompetens.

Alla de intäkter som Wake up world drar in tillfaller FRII - Frivilligorgnisationernas Insamlingsråd, som i sin tur fördelar ut pengarna till de organisationer som deltar i den geensamma katastrofinsamlingen. FRII har endast en samordnande roll och tar själva inte del av intäkterna. FRII samordnar insamlingen Hjälp Haiti, där 14 olika organisationer deltar och Wake up world är officiell låt för denna gemensamma insamling.

Hjälp Haiti-insamlingen har ett 90-konto och alla intäkter från Wake up world går in på det 90-kontot. Den gemensamma katastrofinsamlingen kommer att avslutas den 31 maj 2010, och då avslutas även det aktuella 90-kontot. Efter detta datum kommer intäkterna att gå in på ett konto ägt av FRII för att sedan, i sin helhet, fördelas ut till de 14 organisationerna. Pengarna skall gå till de 14 organisationernas s k katastrofkonton eller motsvarande. I händelse av en ny katastrofsituation där FRII samordnar en ny gemensam katastrofinsamling äger FRII:s styrelse rätt att besluta om en förändring av vilka organisationer som står som mottagare av de pengar som Wake up world genererar. Vilka organisationer som är aktiva i ett katastrofarbete beror på vilken typ av katastrof det är och var i världen den äger rum. De 14 organisationer som deltar i Hjälp Haiti-insamlingen och som nu får ta del av pengarna från Wake up wolrd är: ActionAid, Erikshjälpen, Frälsningsarmén, Hoppets Stjärna, Läkarmissionen, Plan Sverige, PMU InterLife, Rädda Barnen, Röda Korset, Skandinaviska Barnmissionen, SOS-Barnbyar, Svenska FN-förbundet, Svenska Kyrkan och UNICEF Sverige.

FRII tackar: Andreas Wistand - iniativtagare, Erik Anjou - text & musik, Keith Almgren på förlaget Sweden Songs, Fredrik Wännman och Erik Anjou som producerade, Fredrik Wännman och Lars Norgren på RAMTITAM Studio som skötte inspelning, mix och mastring assisterade av Kristoffer Folin. Tack till Daniel Karlsson, Robin Bengtsson, Karl Martindahl som står för sången och musikerna Johan Bergqvist, Mårten Bengtsson, Fredrik Svensson, Johannes Lagtun på Merion som gav Robin tillstånd att medverka och coverart av Kristoffer Folin, Radiokontakt Roger Adolfsson på Porterhouse.

För mer information angående FRII kontakta: Maria Ros Jernberg, kommunikationsansvarig FRII, samt projektledare för "Hjälp Haiti", 0733-666 110. För intervjuer med artister, ring eller ännu hellre maila fredrik@ramtitam.se, 0708-488855

Keith Almgren, Sweden Songs

SWEDEN SONGS