Paper Province

Karlstads Teknikcenter och medlemsföretag i The Paper Province har startat eftertraktad utbildning i Plant Design

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 16:49 CET

Plant Design-utbildningen (Anläggningskonstruktion) har tagits fram av The Paper Province medlems-företag och Karlstads Teknikcenter inom ramen för The Paper Province. Dessa företag är Kvaerner Pulping AB, SWECO PIC AB, FB Engineering AB, ÅF Process AB, KPA Engineering AB, Pöyry Forest Industry AB och Stora Enso Skoghall AB, och de sponsrar med programlicenser, ställer upp som lärare och med praktikplatser för eleverna så att de kan få använda sina nya kunskaper i verkligheten. Det innebär bland annat att de får lära sig hur en processanläggning konstrueras i 3D-miljö.

Eleverna får via den här kursen en eftertraktad spetskompetens inom anläggningskonstruktion. Dessa elever blir också eftertraktade på arbetsmarknaden. Företag inom processindustri och pappers- och massaindustrin, livsmedels- och kemiindustrin med flera efterfrågar den här kompetensen, eleverna kommer inte att ha några större problem att hitta jobb efter den 2 åriga utbildningen. De 13 första eleverna har nyligen startat sin utbildning - Plant Design på Karlstads Teknikcenter.