Svenska Orienteringsförbundet

Karolina A Höjsgaard gör comeback i VM-truppen

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 08:47 CEST

Dubbla världsmästarinnan Karolina A Höjsgaards landslagscomeback är den stora skrällen i den VM-trupp i orientering som förbundskapten Marita Skogum presenterade på måndagen.

Karolina A Höjsgaard, 38, tog sju VM-medaljer, varav två guld, under åren 2003-2006, men förklarade efter det att det definitivt var slut med landslagsuppdragen. Ett beslut som hon nu reviderat. Karro ska springa sprintdistansen i VM, som avgörs i Miskolc, Ungern, 15-23 augusti.
Beslutet att ändra sig tog hon efter en fin insats under O-Ringen i Småland förra veckan, där hon framförallt på just sprintdistansen visade att hon hade fart för att matcha de främsta i världen.
Mer väntat var att förbundskapten Marita Skogum skulle låta junioren Jenny Lönnkvist, 20 år, med fyra JVM-guld i bagaget, göra VM-debut. Lönnkvist ska springa sin favoritdisciplin, medeldistansen.
På damsidan är annars förra veckans suveräna O-Ringenvinnare Helena Jansson självklart det stora namnet. Jansson springer alla distanser och har under året visat att hon har guldchanser på samtliga.
Herrlaget som startar i VM är helt enligt förväntningarna, där trion Emil Wingstedt, Peter Öberg och Martin Johansson axlar ett tungt ansvar. Wingstedt springer samtliga tre individuella distanser, medan Öberg och Johansson gör två starter vardera.
Stafettlagen är ännu inte uttagna, vare sig på herr- eller damsidan. Det enda som är klart är att Kajsa Nilsson åker med till VM med enda uppdrag att springa en stafettsträcka.
- Det här är ett konkurrenskraftigt lag som har personlig dynamik och internationell erfarenhet, kommenterar förbundskapten Marita Skogum.

VM-truppen, damer: Helena Jansson, IF Hagen (sprint, medel, lång), Emma Johansson, Domnarvets GoIF (medel), Jenny Lönnkvist, Tullinge SK (medel), Karolina A Höjsgaard, Domnarvets GoIF (sprint), Linnea Gustafsson, OK Hällen (sprint, lång), Annika Billstam, IFK Lidingö (lång), Kajsa Nilsson, Halden SK (stafett).
Herrar: Emil Wingstedt, Halden SK (sprint, medel, lång), David Andersson, Malungs OK (medel), Peter Öberg, OK Hällen (medel, lång), Martin Johansson, IFK Mora (sprint, lång),
Mattias Millinger, OK Linné (sprint), Mattias Karlsson, Halden SK (reserv), Jonas Pilblad, IFK Göteborg (reserv på hemmaplan).

---
VM-laget åker till Ungern på en precamp för de sista förberedelserna under veckan 30 juli-5 augusti.

För mer information:
Förbundskapten Marita Skogum, 070-942 34 56

---
Svenska Orienteringsförbundets presskontakt
Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se
Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 08-587 720 72, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se
Sören Emmervall, 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se
Svenska Orienteringsförbundet