Svenska Orienteringsförbundet

Karro Årets orienterare - här är alla pristagare

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 19:00 CEST

Årets orienterare 2004 heter Karolina A Höjsgaard. Karro vann omröstningen överlägset - på maximala poäng. Den tvåfaldiga världsmästarinnan hyllades storligen på orienteringsgalan i Jönköping på fredagskvällen. Prisutdelare var radiosportens Bengt Skött som också hade det glädjande beskedet att Karro är en av 15 nominerade till årets Jerringpris.

Orienteringsgalan i Jönköping, med närmare 200 personer på plats, fick en festlig inramning. Och att galans förnämsta utmärkelse, Årets orienterare, skulle gå till 33-åriga Karolina A Höjsgaard var förstås ingen överraskning.

Årets orienterare röstas fram av landets sportjournalister och 56 personer har avgett sina röster. Samtliga 56 hade Karro som vinnare av priset. Närmast bakom i omröstningen följde sprintvärldsmästaren Niclas Jonasson som tvåa, Emil Wingstedt trea, Jenny Johansson fyra, Mattias Karlsson femma, Håkan Eriksson sexa, Kalle Dalin sjua, junioren Helena Jansson åtta, och Gunilla Svärd nia.
Priset till Karolina A Höjsgaard delades ut av Radiosportens Bengt Skött.

Övriga pristagare på Orienteringsgalan 2004
Årets junior: Helena Jansson, IF Hagen. Prisutdelare förbundskapten Marita Skogum.
Juryns motivering: Med en oöverträffad segerrad, och med en för junioråldern exceptionellt hög lägstanivå, har hon sopat rent i såväl SM som juniorcupen, och så när också på Junior-VM med två av tre möjliga guld.
Övriga nominerade var Martin Johansson, IFK Mora, och Anna Persson, FK Göingarna.

Årets stafettlag: Ulricehamns OK:s damlag. Prisutdelare dubble stafettvärldsmästaren Göran Öhlund.
Juryns motivering: Lyckades efter flera års väntan bryta trenden och ordna svenska segrar i de stora klassikerna. Med två världsess i spetsen har övriga lagmedlemmar svarat upp med stabila och självsäkra insatser som resulterat i ett enda långt segertåg.
Övriga nominerade var Södertälje-Nykvarns herrlag och OK Tisarens flicklag.

Årets komet: Kalle Dalin, Leksands OK. Prisutdelare världsmästarinnan Anette Granstedt.
Juryns motivering: Efter lång väntan på det avgörande steget i utvecklingen kom han till insikt om vilken målmedvetenhet som krävs. Envist beslutsamt har han arbetat sig över tröskeln till landslaget och väl där väntade succé direkt.
Övriga nominerade var Emma Johansson, Fredrikstads SK, och Johan Lindahl, Täby OK.

Årets arrangemang: VM i Västerås. Prisutdelare förbundsordförande Tomas Bruce.
Juryns motivering: Vinnaren har utkristalliserat sig under ett för svensk orientering lysande år vad avser de stora profilarrangemangen. Som kronan på verket genomfördes under en veckas mästerskapstävlande en rad enastående arrangemang. Tekniskt hög kvalité och variation på orienteringen. Organisatorisk fullträff. Publikt den största fest som orienteringsvärlden skådat med en oöverträffad arenaproduktion.
Övriga nominerade var Tiomila och O-Ringen.

Årets precisionsorienterare: Ola Jansson. Prisutdelare distriktsordföranden i Småland Siv Bergander.
Juryns motivering: Med kyla och beräkning visade han upp teknisk briljans i avgörandets ögonblick. Segern togs vid en för sporten viktig milstolpe. Utöver den erövrade guldmedaljen är han för alltid inskriven i historieböckerna som den första världsmästaren i precisionsorientering.
Övriga nominerade var Martin Fredholm, OK Linné, och Torbjörn Lentz, OK Kåre.

Årets utländska löpare i svensk klubb är Simone Niggli-Luder. Prisutdelare förbundsstyrelseledamoten Eje Andersson.
Juryns motivering: Med extrem nogrannhet bestämde hon sig för att bli världsetta även i svensk terräng. Målmedvetet tävlande i Elitserien, O-Ringen och SM har via ett antal segrar gett kvitton på att hon lyckats. Med avgörande insatser har hon fört klubbens stafettlag till segrar i både Timoila och Jukola.
Övriga nominerade var Tatiana Ryabkina, Ryssland, och Damien Renard, OK Denseln.

Årets överraskningslopp: Erik Andersson, OK Denseln. Prisutdelare förbundsstyrelseledamoten och världsmästarinnan Kerstin Tjernlund.
Juryns motivering: Slog till mitt framför ögonen på hela det etablerade och formtoppade A-landslagsgänget, ett resultat som fick förbundskaptenen att hicka till. Under 15,2 kilometers orientering i tryckande värme gav han de blivande VM-medaljörerna en lektion och samtidigt en fingervisning om vilken kapacitet som trycker på bakifrån inför kommande stora mästerskap.
Övriga nominerade var Erik Engstrand, IFK Göteborg, och Oskar Malmberg, IFK Umeå.

Galans specialpris: Göran Andersson och Marita Skogum. Prisutdelare förbundschefen Jan Eric Goth.
Motivering: Med kravet på era skuldror om att skapa världens bästa landslag har ni genom ett aktivt, kunnigt och engagerat ledarskap lyckats uppfylla målet. I ett antal avgörande situationer under året har ni med utsökt känsla tagit de rätta beslut som lett till framgångsrika insatser. Under ert ansvar har svensk orientering upplevt ett medaljregn som saknar motstycke.