Fazer Konfektyr Service AB

Karsten Slotte har för avsikt att flytta tillbaka till Finland och avgår som VD och koncernchef för Cloetta Fazer

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 08:46 CET

Cloetta Fazer AB:s VD och koncernchef Karsten Slotte har meddelat styrelsen att han har för avsikt att flytta tillbaka till Finland av personliga skäl. Han kommer därför att lämna sin post som vd och koncernchef för bolaget.

– Det finns ingen exakt tidtabell för Karsten Slottes avgång, utan han ställer sig till företagets förfogande tills hans efterträdare finns på plats. Ett rekryteringsutskott har utnämnts och en sökprocess för att utse hans efterträdare har inletts och vi återkommer med information om detta då denna process är klar, säger Cloetta Fazer AB:s styrelseordförande Anders Dreijer.

Karsten Slotte var affärsområdeschef för Fazer Konfektyr 1997 – 2000. Han flyttade till Sverige år 2000 i samband med samgåendet mellan Cloetta och Fazer Konfektyr och utnämndes till chef för affärsområdet Konfektyr och vice vd för Cloetta Fazer AB. I maj 2002 utnämndes han till verkställande direktör och koncernchef för Cloetta Fazer AB.

– Under Karsten Slottes tid har Cloetta Fazers starka varumärken vårdats och utvecklats väl och företaget har ytterligare stärkt sin position i Sverige och Finland. Han har också haft en oerhört viktig roll i integrationen mellan Cloetta och Fazer Konfektyr och har sedan samgåendet verkat för en stark Cloetta Fazer-identitet. Vi i styrelsen har dock en stor förståelse för hans beslut att flytta tillbaka till Finland tillsammans med sin familj, konstaterar Anders Dreijer.

Stockholm den 1 november 2006

Cloetta Fazer AB (publ)

För ytterligare information kontakta styrelseordförande Anders Dreijer,
mobil + 46 708 12 54 22 eller vd och koncernchef Karsten Slotte, + 46 706 879 922

Om Cloetta Fazer
Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på cirka 22 procent. Produktionen sker i Sverige och Finland. Verksamhetens främsta styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Karl Fazer, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Medelantalet anställda är cirka 1.600 och omsättningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor.