Byggahus.se

Kartläggning: Så är besökarna på Byggahus.se

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2013 09:14 CEST

Runt en kvarts miljon människor besöker Byggahus.se varje vecka och i augusti passade vi på att fråga dem lite om om dem själva, deras vanor och deras hus. 1 459 personer svarade.

Samtidigt som vi genomförde enkäten på Byggahus.se fick undersökningsföretaget Norm i uppgift att intervjua 1 005 slumpade personer som tillsammans utgör ett riksrepresentativt urval av villaägare i Sverige. På så sätt kunde vi jämföra våra besökare med svenska villaägare i allmänhet.

Många av besökarna på Byggahus.se är personer som befinner sig mitt i livet. De är gifta eller sambo och bor tillsammans med sin partner i ett hus med en stor tomt. 60 procent av de svarande har större tomt än 1001 kvadratmeter. Bland svenska villaägare i allmänhet har 43 procent en så stor tomt. Huset man äger är dessutom vanligen dyrare än det som utgör genomsnittet i riket.

70 procent av våra besökare äger ett tillhörande garage, medan 45 procent är genomsnittet för riket. Det är då vanligen ett enkelgarage, men 20 procent har valt ett dubbelgarage.

Många av Byggahus besökare har läst vidare efter gymnasiet, 49 procent (46 % riket), och har en högre inkomst än deltagarna i det riksrepresentativa urvalet. Majoriteten hamnar i inkomstposterna mellan 600 000-1 000 000 kronor eller mer.

En stor del av besökarna på Byggahus.se arbetar med IT (17 %), men även arbeten inom byggsektorn, forskning och utveckling samt inom industrin är vanligt förekommande. Endast 4 procent uppger att de inte arbetar alls. Motsvarande siffra för det riksrepresentativa urvalet är 14 procent.

Enkäten genomfördes online mellan 5 juli– 5 augusti 2013 (YouGov), och 9-19 augusti (Byggahus.se). Urvalet från YouGovs panel är viktat för att vara nationellt representativt. Urvalet från Byggahus.se är oviktat för att vara representativt för hemsidans besökare. Totalt genomfördes 2 464 intervjuer.

Byggahus.se är Sveriges största sajt för den som bygger och renoverar, med en redaktionell del och med ett mycket aktivt diskussionsforum. Vi har funnits sedan 2001 och haft en stadig tillväxt i antalet besökare, från 19 000 unika besökare på en månad i januari 2002, till 320 000 unika besökare vecka 32 2013.
Byggahus.se är av konsumenten, för konsumenten.