Upstream AB

Kaseya ger sig in i molnet

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 14:52 CET

Kaseyas nya generation produkter för it-automatisering - lyft för it-proffsen

Kaseya, en plattform för automatiserad it-drift, förenklar och effektiviserar vardagen för it-avdelningar och -proffs. Nu lanseras Kaseya 2 - nästa generation i produktserien för automatisk hantering av it-drift. En molnbaserad variant av Kaseya 2 gör att även enmanskonsulten får möjlighet att enkelt och billigt automatisera sina tjänster.

– Det finns stora effektiviseringsvinster att göra för alla som jobbar med att sköta it-driften på stora och små verksamheter. Man skulle därför tro att automatiseringen av it-driften har kommit långt, men så är inte alls fallet. Jag tror att vi kommer att nå dit först när vanan att köpa och sälja support på timme har försvunnit och vi har gått över till fast pris för it-driften. Nu gör vi det steget kortare genom att erbjuda effektiva automatiseringsfunktioner direkt på nätet Nu gör vi insteget enklare genom att erbjuda lösningar direkt på nätet, säger George Brontén, vd på Upstream, som är Kaseyas representant i Norden.

Den nya generationen – Kaseya 2
Kaseya 2 erbjuder en webbaserad ärende- och processhantering i realtid med många smarta funktioner. Produktserien innehåller en mängd applikationer, till exempel en konfigurerbar, policydriven service desk som stöder ITIL-baserad implementation. Det innebär att en organisation som arbetar enligt ITIL kan uppnå verklig effektivitet genom att automatisera processerna.

En ny och patenterad Live Connect-applikation ger direkt tillgång till system på distans, inklusive en videochat-funktion. Applikationen ligger i bakgrunden utan att störa användarnas arbete. En annan applikation hittar alla IP-baserade system och maskiner på nätverket och inkluderar SNMP-övervakning av olika enheter, som skrivare och brandväggar. Dessutom erbjuder Kaseya applikationer för bland annat automatisering av patch-hantering, skript, övervakning, klientmigration och policyhantering för klienter.

Kaseya i molnet
Kaseya lanseras nu även som molntjänst. Det är en lösning som utformats för att även möta de behov som mindre it-avdelningar och it-konsultbolag har. Beroende på behov kan var och en teckna sig för de funktioner som önskas. De enklaste funktionerna är kostnadsfria och därefter klättrar skalan upp till det stora företagets behov.

För små och medelstora företag, it-konsultbolag och stora organisationer levereras Kaseya 2 även som en installerad on-premise-lösning

– Kaseya 2 är en unik automatiseringslösning. Till skillnad från andra leverantörer på marknaden har Kaseya från början utvecklats som en integrerad plattform. Det handlar alltså inte om olika produkter som har lappats ihop för att kunna erbjuda automatiseringstjänster. Därför är jag glad och stolt över att vi nu kan hjälpa alla, från enmanskonsulten till storbolaget, att enkelt effektivisera sin vardag och ge sina kunder bättre service, säger George Brontén.

För mer information kontakta:
George Brontén, vd Upstream, 08-566 106 73

Om Kaseya
Kaseya är ett globalt bolag med huvudkontor i Schweiz. Företaget erbjuder programvaror för automatiserad hantering av it-system. Cirka 50 procent av försäljningen sker i USA. Företaget har runt 5 000 kunder som hanterar omkring fem miljoner datorer med Kaseyas verktyg. I Sverige marknadsförs och säljs Kaseyas produkter av Upstream.