Upstream AB

Kaseya släpper ny lösning för mobil säkerhet

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2013 12:30 CEST

Mjukvaruföretaget Kaseya, ledande inom automatiserad IT-drift, har köpt företaget Rover Apps och tar sig därmed in på området mobil säkerhet. Tjänsten löser vanliga problem som IT-avdelningar ställs inför för att ge användare tillgång till företagsinformation via sina mobila enheter när trenden BYOD (bring your own device) blir vanligare.

• Säkerheten i företagets information och system kan riskeras
  • IT-avdelningen vill kontrollera telefonen, vilket inte uppskattas av användaren
  • Företagsspecifik information kan komma i fel händer

Med Kaseyas nya lösning förflyttas fokus från enheten till säker informationsdelning, oavsett vem som äger enheten. En app installeras på användarens smartphone som sedan fungerar som ett säkert fönster mot företagets system och information. Dettta ger bland annat följande fördelar:

• Enheten behöver inte hanteras av IT-avdelningen
  • Snabb och säker tillgång till företagets information och system
  • Skadliga program i den mobila enheten kan inte nå eller skada företagets information
  • All tillgång till information och system hanteras centralt

I Sverige representeras Kaseyas av Upstream AB. Upstreams VD George Brontén kommenterar den nya lösningen: ”Detta skapar en balans mellan användarens och IT-avdelningens behov, oavsett om enheten ägs av företaget eller användaren. Tidigare fokus på MDM (mobile device management) har misslyckats för BYOD. Detta är lösningen.”

Om Kaseya

Kaseyas unika infrastruktur och funktionsbredd gör det möjligt att automatisera it-processer, säkerställa kvalitet i leveranser och göra mer med mindre. Kunden slipper öar av information och kan bygga strukturkapital som klarar både arbetsstationer, servrar och mobiltelefoner av olika operativsystem.

Om Upstream

Upstream hjälper företag att bli mer effektiva och lönsamma. Erbjudandet består av mjukvarulösningar, affärskoncept, affärskonsultation och utbildningar som utmanar status quo. Företaget grundades 1998, är privatägt och har sitt säte i Stockholm.