Kaspersky Lab

Kaspersky Lab – åter igen vinnare

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 09:00 CEST

Kaspersky Lab meddelar att den ansedda brittiska tidskriften Virus Bulletins än en gång har tilldelat Kaspersky Anti-Virus 2009 det prestigefyllda VB100-priset. I jämförelsen, som publicerades i aprilnumret av Virus Bulletin, fick Kaspersky Anti-Virus 2009 ett av toppresultaten för crimeware-upptäckt. I testet jämfördes 39 populära antivirusprodukter på plattformen Windows XP med Service Pack 3.

Kaspersky Anti-Virus 2009 hamnade i topp tre i RAP-testningen (Reactive and Proactive), ett nytt format som Virus Bulletin tagit fram för att se hur produkterna klarar sig mot de senaste skadliga programmen. Resultatet för Kaspersky Labs lösning var 92procent, betydligt högre än för de flesta andra program som testades. Produkten fick också mycket goda resultat inom förebyggande upptäckt av okända hot. Under hela testet gav Kaspersky Anti-Virus 2009 inte ett enda falskt alarm.

- Vi är glada att Virus Bulletin aktivt utvecklar nya metoder för antivirustestning och presenterar nya testformer. RAP-testet ligger mycket närmare de verkliga förhållanden som antiviruslösningar arbetar i och ger därmed en tydligare bild av produktens starka sidor, vilket inte alltid var fallet i standardvarianten av VB100-testningen, säger Ronald Binnerstedt, tekniskt ansvarig på Kaspersky Lab AB.

100 % virusneutralisering
Rapportens författare understryker de höga prestandanivåerna hos Kaspersky Labs lösning vid begärd genomsökning och i realtidsläge. I båda lägena oskadliggjorde Kaspersky Anti-Virus 2009 samtliga virus, 100%, både från Wildlist-samlingen och en samling maskar, botar och polymorfa virus. Wildlist-samlingen sammanställdes före den 20 februari 2009 och omfattar olika varianter av det utbredda Kido-programmet (Conficker).

- En jämförelse av produktens reaktiva och förebyggande upptäcktsförmåga visar tydligt hur mycket vi har arbetat med heuristiska avkänningsmetoder och svarstider. Jag är glad att den senaste RAP-testningen bekräftar Kaspersky Anti-Virus 2009 som en ledare på området, sammanfattar Binnerstedt.

Läs mer om det fullständiga testet här: http://www.virusbtn.com/vb100/latest_comparative/index

För mer information vänligen kontakta:

Ronald Binnerstedt
Kaspersky Lab AB
E-post: ronald.binnerstedt(at)kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab erbjuder världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com