Kaspersky Lab

Kaspersky Lab får antiviruscertifiering för Windows Server 2008

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2008 14:35 CEST

Kaspersky Lab är bland de första att erhålla anti-viruscertifieringen för Microsoft Windows Server 2008. Kaspersky Lab lanserar dessutom den nya säkerhetslösningen för Exchange Server 2007.

Certifieringen för Microsofts Windows Server 2008 innebär att Kaspersky Anti-Virus 6.0 för Windows Server Enterprise Edition Maintenance Pack 1 är helt kompatibel med Windows Server 2008-plattformen. Tack vare integrationen med plattformens tekniker, som bland annat ”Server Core installation mode”, får företagsnätverket ett fullständigt skydd.

Kaspersky Anti-Virus 6.0 för Windows Server Enterprise Edition Maintenance Pack 1 ger alla verksamheter som använder Microsoft Windows styrsystem (inkl. x64-versioner) ett optimalt skydd mot alla typer av IT-hot. Lösningen är särskilt utvecklad för högpresterande verksamhetsservrar med hög arbetsbelastning.

Kaspersky Anti-Virus 6.0 för Windows Server Enterprise Edition Maintenance Pack 1 är mycket enkel att administrera och lösningen har blivit mycket flexiblare, samtidigt som gränssnittet blivit mer användarvänligt. Lösningen har stöd för ”Server Core installation mode” och använder nya, avancerade Windows Server 2008-tekniker som Terminal Services, fjärrprogram och Terminal Services Gateway.

Exchange 2007
Kaspersky Lab lanserar även Kaspersky Security för Microsoft Exchange Server 2007. Microsofts Exchange Server 2007 är den senaste versionen av det populära e-postsystemet som används på många företag.

– Idag är Windows Server 2003 och Exchange 2003 världens vanligaste server- och e-postserversystem. Men vi tror att företagen med tiden kommer att övergå till Windows Server 2008 och Exchange 2007, som därigenom blir den nya standarden för företagsservrar och e-postservrar. Vi är stolta över att vara det första företaget som kan erbjuda en certifierad säkerhetslösning för Windows Server 2008. Dessutom är vi glada för att säkerheten på våra kunders servrar och e-postservrar nu är ännu stabilare och enklare att förvalta tack vare våra nya lösningar, säger Jonas Halén, Territory Manager, svenska Kaspersky Lab AB.

Kaspersky Security för Microsoft Exchange Server 2007 ger en hög prestanda och en användarvänlig infrastruktur för både små och stora företag. Säkerhetslösningen gör virussökning av inkommande och utgående e-post, e-post som finns på servern och delade filer.

De flesta företag vet hur viktigt det är med en antiviruslösning. Nackdelen är ofta att säkerhetssystem kräver stor serverkapacitet, vilket påverkar svarstiden hos användarna. Kaspersky Security för Microsoft Exchange Server 2007 tar inte upp stora systemresurser, utan körs som en bakgrundsprocess och användarna störs inte av skyddet i form av längre svarstider.

För mer information, bilder och produkttester, vänligen kontakta:
Jonas Halén
Kaspersky Lab AB.
E-post: jonas.halen [a] kaspersky.se

Ronald Binnerstedt
Kaspersky Lab AB
E-post: ronald.binnerstedt [a] kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab erbjuder världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.com/se/. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com