Kaspersky Lab

Kaspersky Lab och WatchGuard i nordiskt kunskapssamarbete

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 08:10 CEST

Med seminarier kring aktuella mejl- och webbaserade hot vill företagen dela med sig av sin samlade kompetens inom IT-säkerhet för storföretag.

Det globala samarbetet mellan IT-säkerhetsföretagen Kaspersky Lab och WatchGuard fördjupas på nordisk nivå. Genom ett nära lokalt samarbete, där seminarier och andra gemensamma aktiviteter blir en viktig del, vill man beröra centrala frågor för företagskunder och ge ett fördjupat stöd åt varandras kunder.

– Med vår samlade kompetens vill vi lyfta aktuella frågor hos företag, som hur de hanterar dataläckage eller intrångsförsök. Även de möjligheter som molnet medför kommer att tas upp. I seminarieserien deltar från vår sida produktchefen Roula Vrsic, som annars är baserad i Kanada, och många av våra kunder ser fram emot att träffa henne och ta del av hennes expertis, säger Anders Rastman, nordisk försäljningschef på WatchGuard.

WatchGuard använder sedan tidigare antivirusteknik från Kaspersky Lab i sin säkerhetsplattform Extensible Content Security (XCS) som skyddar företag mot olika mejlbaserade hot som skräppost, skadlig kod och nätfiske. Plattformen omfattar flera modeller som riktar sig till både små och medelstora företag, samt till större organisationer med upp till 10 000 användare. Samtliga modeller innehåller lösningar från Kaspersky Lab.

– Samarbetet är en fantastisk möjlighet för båda företagen att nå ut till nya kunder och partners. Just nu planerar vi en gemensam roadshow efter sommaren för huvudstäderna i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Det är möjligt att vi efter det beslutar att även besöka fler orter, säger Peter Tysk, partneransvarig företagsprodukter på Kaspersky Lab.

Talare i seminarieserien är Roula Vrsic, produktchef för XCS-serien hos WatchGuard, samt Ronald Binnerstedt, teknikchef på Kaspersky Lab i Norden.

:
Peter Tysk, partneransvarig företagsprodukter
Kaspersky Lab AB
Mobil: 0700-556 773
E-post: peter.tysk@kaspersky.se

Anders Rastman, nordisk försäljningschef
WatchGuard Technologies
Mobil: 0709-790 480
E-post: anders.rastman@watchguard.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.