Kaspersky Lab

Kaspersky Lab publicerar sin årliga rapport om utvecklingen av Internethot

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 12:37 CET

I Kaspersky Labs årliga rapport om hot på Internet framgår att attacker mot iPhone och Android blir allt vanligare. Samtidigt blir de skadliga programmen allt mer sofistikerade och företagets experter spår att attacker genom fildelningsnätverk kommer att öka i förekomst.

iPhone och alternativa plattformar
Operativsystem för mobiltelefoner och Mac OS X drar till sig ökad uppmärksamhet från utvecklare av skadlig kod. Under 2009 vidtog till och med Apple åtgärder genom att utveckla en antivirusskanner för den nya versionen av företagets operativsystem. Förra året dök även det första skadliga programmet riktat mot iPhones upp (Ike-masken). Även spionprogram riktade mot Android samt den första incidenten med signerade skadliga program riktade mot smartphones baserade på Symbian inträffade under 2009.

Mer sofistikerade skadliga program
De skadliga programmen blir allt mer sofistikerade, även om antalet nya typer av skadliga program minskade något under föregående år. Bland de program som under 2009 ökade i förekomst är rootkit-program. De så kallade spökprogrammen gör det möjligt för utomstående att obemärkt ta över en dator eller ett nätverk för att till exempel samla in lösenord och annan privat information.

Experter hos Kaspersky Lab förutspådde i slutet av 2008 en ökning av antalet epidemier under 2009 vilket visade sig stämma. Den största epidemin var Kido (Conficker) som förra året infekterade över sju miljoner datorer världen över. För första gången någonsin sattes en internationell arbetsgrupp samman med syfte att förhindra denna sorts hot. Gruppen kallas Conficker Working Group och består av antivirusföretag, Internetleverantörer, oberoende forskningsgrupper, universitet och lagstiftande organ.

Kina är sedan några år tillbaks den ledande källan till skadliga program. 2009 upptäckte Kaspersky Lab 73 619 767 nätverksattacker. Av dessa hade 52,7 procent sitt ursprung i Kina. Kina har även högst antal potentiella offer, trots att antalet attacker gick ned med sju procent. Andra länder som i förra årets rapport befann sig högt upp på listan, bland dem Egypten, Turkiet och Vietnam, verkar nu vara mindre intressanta för cyberkriminella. Antalet attacker mot användare i USA, Tyskland, Storbritannien och Ryssland steg dock kraftigt.

Spam genom YouTube
Mängden spam genom e-post fortsätter att öka och volymen oönskad e-post ökade globalt med 3,1 procent. Den genomsnittliga mängden spam i all e-posttrafik uppgick till hela 85,2 procent. USA var den största enskilda källan (16 procent), medan Ryssland stod för 8,5 procent av all spam. Den största nyheten inom området under 2009 var användandet av YouTube för att sprida videobaserade spam.

Bedrägerierna blomstrar
Internetbedrägerierna blir allt mer varierade och vanliga nätfiskeattacker har nu fått sällskap av webbsidor som erbjuder olika sorters tjänster mot betalning. Ryssland är ledande inom området och det är ryska bedragare som har skapat sidor som erbjuder blufftjänster riktade mot engelsktalande användare, till exempel ”lokalisera dina vänner via GSM, ”läs privata meddelanden på sociala nätverk” etc.

Hur ser utvecklingen ut?
Kaspersky Labs experter räknar med en gradvis övergång från attacker mot webbsidor och applikationer till attacker genom fildelningsnätverk. Samtidigt förväntas de skadliga programmen blir ännu mer sofistikerade.

Samma experter spår även en tuff tid för iPhone och enheter med operativsystemet Android, då antalet skadliga program riktade mot dessa fortsätter att växa. Det minskade antalet speltrojaner under 2009 kommer sannolikt att upprepas även för falska antivirusprogram.

Rapporten i sin helhet

Kaspersky Security Bulletin: Statistics 2009:

Kaspersky Security Bulletin: Malware Evolution 2009:

Kaspersky Security Bulletin: Spam in 2009:

För mer information vänligen kontakta:
Ronald Binnerstedt, teknikchef
Kaspersky Lab AB
E-post: ronald.binnerstedt@kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirus-företaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.