Kaspersky Lab

Kaspersky Lab släpper ny version av ledande mobilsäkerhetslösning

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 10:15 CET

Kaspersky Lab släpper programmet Kaspersky Mobile Security 9.0 som är utvecklat för att ge skydd åt smartphone-användares privatliv.

Kaspersky Mobile Security 9.0 är ett program med flera funktioner som ger ett heltäckande skydd mot alla sorters hot. Programmet drar nytta av Kaspersky Labs tekniska expertis inom området och innehåller nyskapande lösningar för bland annat skyddad kontaktinformation, förbättrad kryptering och stärkt antistöldskydd. Den nya versionen av Kaspersky Mobile Security har dessutom ett helt nytt användargränssnitt, utvecklat efter resultaten från omfattande användarundersökningar.

– Smartphone-ägare använder sina telefoner dagligen för att göra samtal, skicka och ta emot textmeddelanden, koppla upp sig på nätet och använda sociala nätverk. Telefonerna innehåller därför mängder av information om våra liv, säger Ronald Binnerstedt, teknikchef på Kaspersky Lab Sverige. Den nya versionen av Kaspersky Mobile Security ger ett ännu bättre skydd för våra privatliv, vare sig det gäller dataläckage, om någon tillfälligt får tillgång till din telefon eller oönskade samtal och textmeddelanden.

Kaspersky Mobile Security innehåller förbättringar av det antistöldskydd som kan användas för att blockera en smartphone om den tappas eller blir stulen. Användaren kan dessutom radera telefonens innehåll, lokalisera den via GPS och få reda på det nya telefonnumret om SIM-kortet har bytts ut. När telefonen väl har blockerats på distans av ägaren kan den visa ett förinställt meddelande med kontaktinformation som gör det möjligt för en upphittare att lämna tillbaks den.

De nya funktionerna hos programmet gör det möjligt för användare att gömma information om utvalda kontakter. Det kan röra sig om kontaktuppgifter till exempelvis konfidentiella kunder, offentliga personer eller kanske sina familjemedlemmar som användaren vill undanhålla för obehöriga. Med en knapptryckning kan användare markera en kontakt som ”privat” vilket innebär att inga spår av kontakten kommer att synas i kontaktlistor, samtalslistor, inkommande samtal eller liknande.

Kasperskys antispam-funktion gör det möjligt att skapa en personlig blockeringslista med en knapptryckning. Samtal eller textmeddelanden från oönskade avsändare kan förhindras genom att numret läggs till en spärrlista. Funktionen förhindrar inte bara oönskade samtal utan är även ett verktyg mot mobbning bland skolbarn om programmet installeras på barnets mobiltelefon. Föräldrar kan dessutom blockera uppringning till dyra eller olämpliga telefontjänster samt använda lokaliseringsfunktionen för att via GPS hitta sina barn i nödsituationer.

Kaspersky Mobile Security 9.0 skyddar självklart också mot skadlig kod och nätverksattacker.

Tillgänglighet och pris
Svensk version finns tillgänglig i butik och online i april. Rekommenderat pris är 299 kronor (inkl. moms).

För mer information om Kaspersky Mobile Security 9.0, besök http://www.kaspersky.com/kaspersky_mobile_security

För mer information vänligen kontakta:
Ronald Binnerstedt, teknikchef
Kaspersky Lab AB
E-post: ronald.binnerstedt@kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirus-företaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.