Kaspersky Lab

Kaspersky Lab släpper rapport över IT-hoten 2010

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 13:15 CET

Sårbarheter och nätattacker allt vanligare under 2010

Säkerhetsföretaget Kaspersky Lab har släppt sin årliga rapport över IT-hot. Två typer av hot som blev allt vanligare 2010 var nätattacker samt sårbarheter i populära program som utnyttjas. Det genomsnittliga antalet nya skadliga program som upptäcktes varje månad höll sig på ungefär samma nivå som under 2009. Att tillväxten av skadliga aktiviteter har stannat av är något Kaspersky Lab noterade redan i förra årets rapport. Anledningen till detta är lägre aktivitet hos ett flertal trojaner, särskilt de som riktar sig mot onlinespel. En annan orsak är omfattande insatser från myndigheter, antivirusföretag och telekomföretag.

Samtidigt har antalet nätattacker skjutit i höjden under 2010. Kaspersky Lab registrerade fler än 580 miljoner webbaserade attacker mot användares datorer. Det är nästan åtta gånger mer än föregående år. Den uppseendeväckande ökningen har att göra med sårbarheter i vanliga program som till exempelvis Adobe. Sårbarheterna gör det möjligt för hackare att infektera användares datorer när de besöker en webbsida utan att de märker det. Företeelsen kallas ”drive-by downloads.” Ett enda skadligt program kan ta sig in i en dator genom dussintals sårbarheter som finns i datorns webbläsare och i andra applikationer.

Under 2010 registrerade Kaspersky Labs produkter fler än 1,9 miljarder nätattacker och lokala virus på datorer. 30 procent, över 500 miljoner, av attackerna skedde genom webbläsare. Det är en trend som sannolikt fortsätter. Andra vanliga kanaler för att sprida virus är fildelningsnätverk och sociala nätverk som Facebook och Twitter.

Även om nivån av nya skadliga program under 2010 var densamma som föregående år var programmen desto mer komplexa. En del av dem använde ny teknik för att penetrera 64-bits plattformen, medan andra använde sårbarheter av typen ”zero-day” (dvs. nya eller okända sårbarheter i populära program för vilka det ännu inte finns några uppdateringar). Några exempel på sofistikerade hot under 2010 är Mariposa, ZeuS, Bredolab, TDSS, Koobface, Sinowal och Black Energy 2.0. Den beryktade Stuxnet-masken, som användes för att angripa kärnkraftsanläggningar i Iran, var en teknologisk höjdpunkt när det gäller virusskrivandet.

Skadliga program riktade mot iPhone och Android upptäcktes för första gången under 2010. Lyckligtvis förekom inga incidenter där sådana program användes mot iPhone.

Störst risk att drabbas av ett skadligt program, statistiskt sett, har användare i Irak, Oman, Ryssland, Belarus och USA. I dessa länder upptäckte Kaspersky Labs program störst antal virus. De säkraste länderna är Tyskland, Japan, Luxemburg, Österrike och Norge.

Hela rapporten går att läsa på: http://www.securelist.com/en/analysis/204792161/Kaspersky_Security_Bulletin_Malware_Evolution_2010

För mer information vänligen kontakta:
David Jacoby, Senior Security Researcher
Kaspersky Lab AB
E-post: david.jacoby@kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.