Kaspersky Lab

Kaspersky släpper mobilskydd för Android och BlackBerry

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 13:56 CET

Kaspersky Lab lanserar en ny version av Kaspersky Mobile Security 9. Det uppdaterade mobilskyddet har nu även stöd för Android och BlackBerry, tillsammans med Symbian och Windows Mobile sedan tidigare.

Kaspersky Mobile Security 9 är ett program som skyddar både privat- och företagsanvändare från alla sorters hot och ser till att personlig data inte hamnar i orätta händer. Mobilskyddet skyddar smarttelefoner från skadlig kod och spam, blockerar oönskade samtal, döljer valda kontakter och filer samt lokaliserar mobiltelefonen om den hamnar på villovägar. Föräldrar kan dessutom skydda sina barn genom att övervaka deras mobilanvändande och ta reda på var de befinner sig.

En knapptryckning räcker för att dölja valda kontakter, även samtalshistorik och sparade SMS, och dölja inkommande samtal. Kontakter kan även väljas att döljas automatiskt efter en inaktiv period eller genom att skicka ett förutbestämt SMS. Genom att skapa så kallade vit- och svartlistor över kontakter går det att filtrera bort oönskade samtal och SMS.

– Trots att det idag säljs fler smarttelefoner än bärbara datorer är säkerhetstänkandet kring smarttelefoner, både bland privat- och företagsanvändare, fortfarande lågt. En smarttelefon måste skyddas på samma sätt som en dator och vi är glada över att nu kunna erbjuda Kaspersky Mobile Security 9 även till den växande skaran Android- och BlackBerry-användare, säger Ronald Binnerstedt, teknikchef på Kaspersky Lab i Norden.

Om användarens smarttelefon skulle tappas bort eller bli stulen har Kaspersky Mobile Security 9 en lösning som gör det möjligt att eliminera konfidentiella filer eller blockera dem på avstånd genom att skicka ett särskilt SMS. Det går även att lokalsera mobiltelefonen med hjälp av verktyget GPS Find eller blockera den och få ett meddelande med dess nya nummer om SIM-kortet ersätts.

Föräldrakontrollfunktionen hos Kaspersky Mobile Security 9 gör att föräldrar kan begränsa vilka nummer deras barn kan ringa, till exempel betalnummer, och kontrollera vilka som ringer till mobiltelefonen. De kan även lokalisera mobiltelefonen med hjälp av GPS-funktionen.

Mer information om Kaspersky Mobile Security: http://www.kaspersky.com/se/kaspersky_mobile_security

Pris och tillgänglighet
Kaspersky Mobile Security 9 kostar 299 kr för 1 år. Programmet säljs i butik och på www.kaspersky.com/se/store.

För mer information vänligen kontakta:
Ronald Binnerstedt
Teknikchef, Kaspersky Lab Nordics
Mobil: +46 (0)703-23 19 94
Email: ronald.binnerstedt@kaspersky.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.