Svenska SKS Kassasystem AB

Kassaregister från Casio nu certifierade för nya lagen

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 16:04 CEST

Inte mindre än 13 modeller från Casio är nu certifierade tillsammans med "Svarta Boxen". Allt enligt lagen om kassaregister som träder i kraft vid årsskiftet och som berör cirka 200 000 företag.
Casio med sin svenska generalagent SKS Kassasystem har marknadens bredaste modellprogram för restaurang och butik. Svarta Boxen (CleanCash®) är benämningen på kontrollenheten från företaget Retail Innovation.

- Vi har lösningar för allt från små enskilda näringsidkare till de stora kedjeförtagen, säger Niclas Rarysson, VD på SKS Kassasystem, och tillägger:
- Vi ser fram emot att börja leverera våra certifierade system i mitten av augusti.
De formella certifieringsbeskeden kommer att publiceras modell för modell på Skatteverkets hemsida (www.skv.se) liksom på det av Swedac ackrediterade företaget Scandinavian Certification Centers hemsida (www.sccenter.se).

Ett hundratal Casioåterförsäljare står nu redo för order, installation och utbildning runtom i landet. Men det brådskar. Böter på 10 000 kronor väntar berörda näringsidkare som inte lagt beställning på ett certifierat kassaregister innan årsskiftet.
Flera branscher som förut inte behövt redovisa kontanthantering med kassaapparat omfattas av den nya lagen som exempelvis privata tandläkare, fotvårdsterapeuter och massörer med flera.
På grund av den stora mängd kassaregister som måste bytas ut har Skatteverket aviserat om en mjukare tillämpning av lagen initialt. Man måste kunna visa upp bevis för att man beställt ett certifierat kassaregister innan 31/12 2009, men Skattmyndigheten ger en tidsfrist för installation och utbildning i ytterligare ett halvår innan de startar sina kontroller.

Kassaregistermarknaden har fått stå och trampa vatten i väntan på att myndigheternas processer skall bli klara.
- Vi har hela tiden försökt ligga i teknisk framkant och skyndsamt levererat in tillverkardeklarationer och specifikationer efter hand som myndigheterna krävt det, säger Niclas Rarysson och fortsätter:
- Inget ont som inte har något gott med sig. Vi har utnyttjat den långsamma certifieringsprocessen med att bland annat trimma och bygga ut vårt återförsäljarnät. Våra duktiga återförsäljare kan nu glädjas åt beskedet att vår lösning med Svarta Boxen och hela vårt breda modellprogram är certifierat och godkänt.

Produktbilder finns att hämta på adressen: