Fria Läroverken

Katharina Sjögren-Edström ny VD för Fria Läroverken

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2018 08:06 CEST

Katharina Sjögren-Edström har utsetts till ny VD i Fria Läroverken. Hon efterträder Christine Karmfalk, som på egen begäran har valt att avsluta sin anställning.

Katharina är 54 år, bosatt utanför Borås och kommer närmast från tjänsten som affärsområdeschef inom Thoréngruppen med ansvar för deras vuxenutbildning Astar och har tidigare bl a varit VD för Lernia. Hon tillträder befattningen den 3 april med stationering på företagets huvudkontor i Norrköping.

- Det har nu snart gått fem år sedan Fria Läroverken bildades. Vi har gjort en fantastisk resa under Christine Karmfalks ledning. Inte minst har vi genom både förvärv och egna nystarter växt från 4 skolenheter till i år 11 enheter, däribland uppstarten av Nordic International School. Vi önskar Christine lycka till med nya utmaningar. Det känns då glädjande att Katharina, med hennes långa och breda erfarenhet från utbildningssektorn, tar över VD-rollen och fortsätter vårt arbete med fokus på kvalitet och elevernas studieresultat, säger Anders Hultin, styrelseordförande i Fria Läroverken.

- Jag ser verkligen fram emot att börja på Fria Läroverken. Det ska bli inspirerande att få vara med och fortsätta utveckla bolaget, som jag tidigare följt med stort intresse på distans och nu får bli en del av. För mig blir kvalitetsarbetet viktigt och att fortsätta positionera oss för att vara förstahandsvalet för elever som väljer skola, säger Katharina Sjögren-Edström.

För ytterligare information:
Katharina Sjögren-Edström
0703 - 44 14 02

Fria Läroverken driver sju gymnasier i Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping samt Ystad. Samtliga skolor kombinerar elevens eget intresse med studier av hög kvalitet. Inom koncernen finns även Nordic International School, Kronoberg Skola samt resursskolan Karmfalkska.

Fria Läroverken i Sverige, Drottninggatan 36, 602 24 Norrköping