Sirius IT

Katrineholm väljer Sirius IT som leverantör av e-tjänster och plattform för e-tjänster

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 13:57 CEST

Som ett led i att etablera e-förvaltning i Katrineholms kommun har kommunen tecknat avtal med Sirius IT om fortsatt leverans av e-tjänster.

Införande av elektronisk förvaltning är av stor vikt för en effektiv kommunal administration i framtiden. Införande av e-tjänster för medborgare, företag och organisationer är av stor betydelse för att möta medborgarnas förväntningar på god service, tillgänglighet 24 timmar om dygnet, korta svarstider och möjlighet att se sitt ärendes gång i handläggningsprocessen.

Genom Sirius IT:s plattform för e-tjänster har Katrineholms kommun tillgång till ett antal komponenter på vilka e-tjänster successivt och på ett flexibelt sätt kan byggas. Plattformen innehåller bl a Mina sidor, e-legitimation, formulärtjänst och säkert informationsutbyte via internet (SHS). Via Mina sidor får medborgaren ett medborgarkonto där man kan lägga upp och ändra sin profil, se status på sina inskickade ärenden och ta emot meddelanden från kommunen.

Under 2009 levererades Sirius IT:s plattform samt e-tjänst för inlämning av synpunkter/felanmälan.

Under våren 2010 levererades e-tjänst för ansökan om installation av värmepump.

De e-tjänster som införs hösten 2010 är:

• Ansökan om bygglov
  • Ansökan om serveringstillstånd
  • Ansökan om avlopp
  • Registrering av livsmedelanläggning
  • Ansökan till tomt- och bostadsrättskö
  • Ansökan om parkeringstillstånd
  • Ansökan om autogiromedgivande
  • Ansökan om äldreomsorg inkl inkomstuppgift

För ytterligare information kontakta:
Lars-Ove Lindvall, kundansvarig Sirius IT, lars-ove.lindvall@siriusit.com, 0910-58 66 20
Anna Hedström, projektledare Sirius IT, anna.hedstrom@siriusit.com, 0910-58 66 45