Scantags AB

Kattungen som hjälper dig att få tillbaka dina tappade saker

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 12:49 CEST

Mobil, surfplatta och skateboard. För en genomsnittlig familj kan det snabbt bli dyrt med förlagda och borttappade saker. När entreprenören Rikard Windh på kort tid blev av med både plånbok och cykel bestämde han sig för att hitta en lösning.

De flesta människor är hjälpsamma och gör vad de kan för att återlämna något de hittat. Problemet är att veta vem som är ägaren och hur man ska få kontakt. Många har knapplås på mobilen som gör att det inte går att se vem den tillhör.

Dagens teknik gav Rikard svaret på problemet. Genom att märka upp sakerna du är rädd om med klistermärke med en QR-kod kan du enkelt ge upphittaren all information som behövs för att kontakta dig. När man läser av QR-koden med sin smartphone så får man upp en ruta med ett valfritt meddelande ägaren lagt in.

Tyvärr fungerar det mänskliga psyket så att vi helst inte vill tänka på sånt som är otrevligt och därför är vi motvilliga att vidta steg för att förhindra det. Det fick Rikard att ta hjälp av illustratören Jenny Holmlund, som designat figurer söta nog att övertyga folk om att skaffa klistermärkena innan något hunnit försvinna.

Kanske kommer du kunna tacka en tecknad kattunge för att du fick tillbaka ipaden du glömde kvar på uteserveringen.

-------------Faktaruta om Taggisar®--------------------------

En OR-kod är en tvådimensionell streckkod som fungerar som en visuell direktlänk till en webbsida. Varje klistermärke har en unik kod som leder till en egen sida.

Taggisar med texten ”Denna tilllhör:” är en helt ny produkt och kommer bland annat att säljas av Smartasaker.se

Det finns ingen prenumerationsavgift. När man väl köp klistermärket ingår webbtjänsten för all framtid och informationen kan uppdateras utan kostnad så ofta man vill med hjälp av en pinkod.

Taggisarna är vattentåliga och slitstarka så man även märka upp t.ex. cyklar, cykelhjälmar och skateboards.

Scantags AB är företaget som skapat och säljer Taggisar®.

Utöver Scantags har Rikard Windh även grundat Combain Mobile AB och We Are Dcent AB. Han är en teknikälskande trebarnsfar bosatt i Lund.

Jenny Holmlund är illustratör och serietecknare. Mer information om henne hittar du på www.jennyholmlund.se. Hon bor med man och sköldpadda i Malmö.

Kontakt:

Rikard Windh, VD Scantags AB, telefon 0705-977028, rikard@scantags.se

Träffa Rikard Windh på Formex 16-17 Augusti, monter A31:39

För fler bilder:

taggisar.se/press

Scantags förändrar världen. Vi gör den bättre, enklare och roligare. Vi förändrar hur folk använder sina mobiler. Vi kopplar ihop människor via våra Taggisar®. Taggisar® är mobila taggar som innehåller molnbaserade tjänster. Tjänster för att enkelt nå viktig, intressant eller rolig information. Våra ICE Taggisar® räddar liv. Vi har Taggisar® som räddar dina prylar. Vi har Taggisar® som gör att du kan prata med gosedjur.