KaVo Scandinavia AB

KaVo DIAGNOcam: Ny metod för kariesdetektion

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 10:14 CET

Tekniken bygger på att tanden genomlyses med ljus av en speciell våglängd som fungerar som ljusledare. En digital videokamera registrerar bilden och visar den i realtid på en datorbildskärm. Kariesskador ger upphov till mörkare skuggor på bilden. Bilderna kan sparas vilket förenklar granskning och underlättar kommunikationen med patienten.

Med sin teknologi DIFOTI (Digital Imaging Fiberoptic Transillumination) erbjuds hög diagnostisk säkerhet, i nivå med eller i många fall högre än med röntgen, särskilt för approximal och occlusal karies. Det går också att upptäcka vissa typer av sekundär karies och fissurer. Denna röntgenfria teknik ger därigenom möjlighet till tidig och skonsam kariesdetektion. I motsats till andra metoder försvåras inte den kliniska analysen av plack.

Systemet är lätt att använda och kan snabbt integreras i befintliga rutiner, vilket ger ett påtagligt mervärde i form av patientmotivation och patientinformation.

DIAGNOcam kamerasystem demonstreras i vår monter C02:42 på Swedental den 15-17 november.

KaVo Dental GmbH är ett av världens ledande företag inom Dental Medicinteknik. KaVo erbjuder ett brett sortiment kvalitetsprodukter till hela tandläkarpraktiken. Företaget grundades 1909 och har ca 3,300 medarbetare och försäljningskontor i 21 länder. Egna produktionsenheter finns i Tyskland, Italien, USA och Brasilien. KaVo förvärvades 2004 av den amerikanska börsnoterade industrikoncernen Danaher som har ca 50,000 anställda.

KaVo Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag med ansvar för marknadsföring, försäljning och eftermarknad i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Baltikum. Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby norr om Stockholm där vi också har utställning, verkstad och lager. Vi har en nordisk organisation och är idag drygt 40 anställda. Mer om oss och våra produkter på www.kavo.se