Rättviseförmedlingen

Kawa Zolfagary vinner Rättvisepriset 2013

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 11:14 CET

Rättvisepriset 2013 går till Kawa Zolfagary, en av de drivande krafterna bakom bloggen Genusfolket och grundare av uppmärksammade Vita Kränkta Män. Priset delas ut i samband med Rättviseförmedlingens treårsfirande fredag 1 mars.

“Sedan oktober 2011 har vi skrattat, gråtit, förfärats, förbryllats och förfasats över de inlägg och kommentarer som lyfts fram av grundaren Kawa Zolfagary och övriga gänget bakom nu nedlagda facebooksidan Vita Kränkta Män. Med humor och skarpsynthet har VKM på ett innovativt sätt belyst rasism, sexism och homofobi från kommentarsfält, nätforum och bloggar. Med nya projektet genusfolket.se bjuder Kawa Zolfagary tillsammans med övriga skribenter på eftertanke och analys kring samma viktiga frågor”, skriver juryn i sin motivering.

- Jag är oerhört glad och hedrad över att få priset. Jag vill dela det med alla fantastiska skribenter på genusfolket.se som gör ett viktigt och bra arbete. Smarta och roliga sätt att belysa samhällets orättvisor behövs mer än någonsin nu när kvinnohatare och rasister är på framfart hela vägen från nätet till vårt parlament, säger Kawa Zolfagary.

Det är Rättviseförmedlingens drygt 38 000 rättviseförmedlare på Facebook som har fått nominera det projekt, företag eller den person som de tycker förtjänar priset.
- Precis som en av våra rättviseförmedlare skrev har Kawa satt fingret på ett av våra största samhällsproblem och fått fler än invigda debattörer att uppmärksamma sexism och rasism. Kawa har dessutom visat att aggressiva påhopp inte är nödvändiga för att få genomslag, tvärt om. Att förändra samhället genom att lyfta fram verkligheten som den är ligger precis i Rättviseförmedlingens linje, säger Sofia Embrén, Rättviseförmedlingens VD.

Vinnaren får även en prissumma 10 000 kronor. Priset delas ut fredag 1 mars då Rättviseförmedlingen fyller 3 år och firar med klubbkväll på Vita Baren, Spy Bar. DJ-kollektivet Femtastic spelar skivor och alla är varmt välkomna.

Länk till eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/133168150187497/?fref=ts

Om Rättvisepriset
Rättvisepriset instiftades av Rättviseförmedlingen 2011 och går till ett projekt, företag, person eller organisation som på ett innovativt sätt gjort konkreta insatser för jämställdhet, mångfald och/eller normbrytande och samtidigt inspirerat andra att agera. Tidigare vinnare är Rättviseförmedlingen själva (!) och OLIKA förlag.

Om Rättviseförmedlingen
Rättviseförmedlingen bygger sedan starten 2010 en modern folkrörelse. Idag är vi närmare 40 000 personer som ideellt samarbetar på Facebook för att hjälpa projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som kommit i skymundan. Vi efterlyser och tipsar om folk, as simple as that. Vår vision är att stereotypa föreställningar om kön, ursprung och fysiska förutsättningar inte ska begränsa människors möjligheter och rättigheter att göra vad de vill och kan. Målet är en rättvis representation som bättre avspeglar samhällets sammansättning av individer.

Om Kawa Zolfagary
Kawa Zolfagary (född 1985) är komiker och skribent. Bor i Sundbyberg, men härstammar från Eskilstuna. I oktober 2011 startade Kawa facebooksidan Vita Kränkta Män där han citerade rasistiska och antifeministiska yttranden som publicerats på nätet. Hans bokdebut Vita Kränkta Män gavs ut 2012. Hösten 2012 grundade Kawa bloggen Genusfolket där han är redaktör.

Presskontakt: Linnea Kallberg, linnea@frau.se
Rättviseförmedlingens hemsida: http://rattviseformedlingen.se