Kristdemokraterna, KD

KD: ÄNTLIGEN STOPP FÖR OMVANDLING AV SERVICEHUS

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 16:41 CET

– Först när valet närmar sig lyssnar Stadshusets vänsterkartell på den hårda kritiken från mot servicehusomvandlingen. Stoppet är välkommet, men kommer alldeles för sent. Det säger Ewa Samuelsson, kristdemokraternas gruppledare i Stadshuset och vice ordförande i Stockholms äldreberedning.

– Omvandlingen har försenat en utveckling av servicehusen och försatt många äldre i en mycket prekär situation. Omvandlingen har varit kortsiktig och skapat stor oro bland de äldre.

– Den prövning som Bostadsförmedlingen gör för förtur till seniorlägenhet liknar alltför mycket den biståndsbedömning som ligger till grund för plats i servicehus. Det är dags att också se över det arbetet så att de äldres behov alltid kan sättas i första rummet.

Kristdemokraterna satsar i årets budget mest av alla partier på äldre, 110 miljoner kronor mer än majoriteten. Förutom nej till fortsatt servicehusombildning kräver kristdemokraterna också värdighetsgaranti och en boendegaranti för alla över 85 år. Alla över 85 ska alltså vara garanterad plats i anpassat boende.

– Trygghet och livskvalitet ska vara prioriterat inom äldreomsorgen. Därför behövs ett tankeskifte för att upprätta de äldres rätt till ett värdigt åldrande. Den enskilde individen måste sättas i centrum. Bara för att man blir gammal slutar man inte att ha olika önskemål och behov.

För mer information:

Ewa Samuelssson (kd)